Filmy z polskim lektorem i dubbingiem nowoĹci rapidshare download.
Witam,
No to trafia nam się wielka gratka, jak pierwsi w Polsce, zapewne i pierwsi w Europie (znowu areadvd.de jest w tyle za nami ), a może i na świecie (avsforum.com tez milczy ) mamy okazję przetestować dla Was najnowszy odtwarzacz Blu-Ray ze stajni Samsunga czyli BD-P2500.
A dlaczego wydaje się nam, że temat jest bardzo gorący? Ano ponieważ ma to być bezpośrednia odpowiedź Koreańczyków na zabawkę Panasonica czyli BD50 ale w znacznie przystępniejszej cenie. Czy tak jest przekonamy się juz niedługo.
Odtwarzacz dostaliśmy do testów dzięki Samsung Polska, za co serdecznie dziękujemy.
Jak zwykle za rozbieranie klamorka zabrałem się ja czyli pmcomp, natomiast Gmeru opiszę funkcjonalność i wrażenia z testów odsłuchowych i odglądowych (czy takie słowo jest poprawne? ).
Ten player od początku wzbudzał duże zainteresowanie na rynku, także na naszym portalu. Powodował także duże kontrowersje ponieważ nie do końca było wiadomo co będzie potrafił, mało tego plotki głosiły, że wbrew zapowiedziom nie potrafi wszystkiego. Już teraz, dzisiaj, na przystawkę, odsłonimy Wam rąbka tajemnicy.
Oto i on ... BD-P2500, z zewnątrz bardzo podobny do młodszego brata czyli BD-P1500. Czarny, fortepianowy (ale z plastiku) panel przedni kurzy się jak u poprzednika. Powierzchnia dla odróżnienia ma lekko sfrezowane krawędzie, moim zdaniem "na płask" w 1500-ce wyglądało to lepiej:
Na zdjęciach powyżej pokazaliśmy player wyjęty z kartonowego pudełka, które jak zwykle oblepiono marketingowymi informacjami czego to ON, ten wewnątrz znakomity BD-P2500 nie potrafi:
W środku oprócz głównego aktora znajdujemy pilota z bateriami, prosty kabelek który nada się znakomicie do podwiązania drzewka w ogródka w rozdzielczości SD oraz to co interesowało mnie bardzo czyli instrukcję (bardzo grubą zresztą). A chciałem w niej od razu przeczytać o pewnych ważnych funkcjach. Niestety moje rozczarowanie było pełne ponieważ instrukcja zawierała literki ułożone w słowa i zdania włoskie, francuskie, portugalskie, hiszpańskie i holenderskie, a mnie niestety w podstawówce tych języków nie nauczyli. Nie liczyłem na polski, ale ten ogólnoświatowy i od zachodniego sąsiada mógłby być. Tak więc z instrukcji nie dowiedziałem się nic , mam nadzieję, że w wersji "na Polskę" instrukcja już będzie w porządeczku.
Już zaraz przetestujemy jak to z tym naprawdę jest:
Specjaliści od marketingu Samsunga nie zapomnieli oczywiście oblepić także samego odtwarzacza:
Ponieważ tak jak napisałem z instrukcji nic dla mnie nie wynikało poniżej pokażę Wam kartę produktu, którą dostaliśmy z Samsung Polska:
Na żółto moje własne zaznaczenia, które wydają się bardzo ważne.
HQV - to brzmi znajomo i znakomicie, zobaczymy ci siedzi w środku:
Odtwarzanie AVCHD - niektórzy spece od wesel będą zadowoleni:
Wbudowane dekodery audio, razem z najnowszymi formatami Audio HD, to brzmi znakomicie, wraz z analogowym wyjściem 7.1 i HDMI 1.3 do przesyłania bitstreamu. Czyżby dla Audio-HD Maniaków fullWypas ???:
Profil tylko 1.1 ale od razu informacja o upgrade'ie (to wyjasnia co to jest wg. Samsunga to BD Live Ready), do tego z możliwością odtwarzania DviX (nie wiadomo po co - toż to player HD):
Najlepsze zachowałem na koniec, wyczytane w "najważniejszych cechach":
Tak "zniewalony" (a może zniewolony ) przystąpiłem do oglądu tylnego panela, który wygląda IMHO imponująco i jest ... prawie kompletny (no wyglądałby gdyby jeszcze terminale były złocone, a oczywiście nie są ... Samsung wychodzi widocznie z założenie że biżuterię w postaci złotego kilogramowego łańcucha nosi się na szyji:
Regionik B dla Blu-Ray i 2 dla DVD oczywiście, chyba nie liczyliście na multiregion:
Złacze RJ-45 do podłączenia do sieci LAN (w domyśle do internetu, co daje możliwość aktualizacji oprogramowania wewnętrznego i da już niedługo, mamy nadzieję, możliwość wykorzystania interaktywnych możliwości profilu 2.0), port USB (nie wiem po co, może też do upgrade'u, a może jakiś DviX ze sticka?), wyjście HDMI (specyfikacja 1.3 dla przypomnienia), optyczne wyjście cyfrowe dla dźwięku oraz trójka component, audio stereo i zwykły cinch video composite. Niestety brak cyfrowego wyjścia coaxialnego. Szkoda.
No i na deser kompletne, analogowe wyjście sygnału audio 7.1, co zapowiada dekodery na pokładzie:
Z boku jeszcze wiatrak oraz ogon kabla zasilania, oczywiście nieodłączany bo i po co ... dobry audiofilski kabel zasilający kosztuje przecież tyle co 10 takich playerów .
Wyświetlacz, identyczny jak w 1500-ce:
Szuflada, rozwiązanie identyczne jak w 1500-ce:
Na koniec sterowanie ... klawisze i pilot, znowu identyczne jak w 1500-ce:
PODSUMOWANIE budowy zewnętrznej:
BD-P2500 można na pierwszy rzut oka pomylić z 1500-ką, Samsung konsekwentnie zastosował identyczną linię wzorniczą. Minimalna różnica w przednim panelu, a z tyłu oczywiście więcej gniazd co odpowiada zastosowanej specyfikacji technicznej. Pilot znowu ten sam, używam go na codzień z 1400-ką i ponownie stwierdzę, że Samsung powinien pomyśleć nad nowym bardziej ergonomicznym i podświetlanym rozwiązaniem. Bardzo lekka obudowa (2,9 kg netto) nie zapowiada, że w środku znajdziemy coś specjalnego. No cóż, mimo lepszej specyfikacji jest to odtwarzacz budżetowy i z założenia nie ma konkurować z produkatmi Denona, Pioneera czy Marantza. Ciekawym jest za to jak wypadnie w porównaniu do bezpośrednich konkurentów czyli Panasonica, LG i SONY. Zajrzyjmy do środka.
Na zachętę tak player wygląda w środeczku, BTW na pierwszy rzut oka bardzo podobnie do BD-P1500, dodatkowo dołożono płytkę audio z wyjściem 7.1:
Po dokładnych oględzinach wychodzi jednak, że budowa 2500-ki jest zupełnie inna ... i dobrze bo zapowiada to istotne zmiany w stosunku do 1500-ki, o które przecież nam chodziło.
Zacznijmy od mojego konika czyli zasilania, znowu podobnie jak w 1500-ce, choć troszkę lepiej:
Napęd, wg. nowej mody i technologii w standardzie SATA, tym razem z założoną od góry pokrywą ekranującą:
Rzut oka na płytę główną i po lewej mała płytkę z układami odpowiadającymi za audio:
Płyta główna w całej okazałości, znowu mało elementów, najciekawsze ukryto zapewne na drugiej warstwie pod spodem:
oraz gniazda wyjściowe z płyty głownej:
Po odkręceniu płyty głownej, na drugiej stronie:
ukazuje się nam to co misie lubią najbardziej czyli procesor REON VX:
otoczonego 2-ma pamiątkami:
no i oczywiście kostka od Broadcoma (opis):
otoczonego 4-ema pamiątkami:
Potwierdziło się to czego oczekiwaliśmy. Mamy REON'a, do tego w towrzystwie procka od Broadcoma. KLASA !!!
Oba ułozone na łóżeczku z kołderką sztucznego radiatorka:
Teraz zdjęcia kolejnych układów z płyty głównej (nie będę ich opisywał, internet jest kopalnią wiedzy, każdy zainteresowany znajdzie potrzebne informacje):
Ta kostka zastępuje chyba wysłużonego Realteka i (zgaduję, wszelkie opisy w necie są po chińsku) obsługuje Ethernet i USB:
Czas na część analogową playera:
tak po wydłubaniu płytki na zewnątrz:
Wzmacniacze operacyjne to S4560, jest ich 5 tak więc zapewne dwa pracują dla dwóch kanałów przednich a pozostałe 3 dla 6-u pozostałych:
do których sygnał dochodzi zapewne z kostki ESS, która (zgaduję) jest ośmiokanałowym przetwornikiem DAC:
Gniazda wyjść audio 7.1 od strony płytki, po lewej stronie obudowa wiatraka:
Na koniec sposób łaczenia płyty głownej z płytką wyświetlacza, zaekranowanego od wpływy na wrażliwe układy cyfrowe urządzenia:
Co ciekawe analogowe wyjście audio dla kanałów przednich jest zdublowane i dla podstawowej pary jest obsługiwane przez dodatkowy bardzo przyzwoity DAC AK4396 pochodzący od AKM'a:
skąd sygnał analogowy wędruje do identycznego wzmaka jak na dedykowanej płytce:
PODSUMOWANIE budowy wewnętrznej:
Część cyfrowa to klasa sama w sobie, ultranowoczesne procesory, a podejście i układy przecież inne niż w Panasonicu. Z częścią analogową już troszkę gorzej, ja bym się tutaj audiofilskiego dźwięku po analogach nie spodziewał. Trzeba będzie użyć HDMI czy sprawdzony SPDIF. Zasilanie jak w tego typu klockach (ciśnienie mi skacze, nie chcę się denerwować - niedługo pokażę Wam jak ja to rozwiązałem w przypadku Popcorna B-110) - ogolone przez księgowych. Nowoczesny napęd, tym razem zaekranowany, moim zdaniem warto było.
Generalnie misie podoba , na piatkę z minusem (za zasilanie !!!).
REON jest ... i dobrze, tym bardziej że do testów dostaliśmy specjalną płytkę testową, a Gmeru sprawdzi co ten odtwarzacz potrafi zrobić z obrazem:
Mnie osobiście najbardziej interesowało to jakie formaty Audio HD odtwarzacz ten potrafi zdekodować na pokładzie i czy potwierdzą się czasem plotki z internetu, że o DTS HD MA możemy zapomnieć?
Do testów użyliśmy następujących płytek:
- DOLBY The Sound of High Definition (do przetestowania dźwięku DD+ i DD THD)
- 2007 DTS-HD Maste Audio Presentation Disc (do przetestowania dźwięku DTS HD MA)
- Dark City (najnowsze dzieło na BD z audio w formacie DTS HD MA).
Jako sprzęt towarzyszący pracowały ONKYO 905 i reszta mojego znanego Wam sprzetu testowego (Krell, Marantz, PS3, SONY KDS 70R2000, głośniki Thiel i Mirage).
Na pierwszy ogień poszedł materiał od Dolby Laboratories. Odtwarzacz poprawnie zdekodował i wypuścił po HDMI w postaci LPCM ścieżki zakodowane w DD+ 5.1, DD+ 7.1 oraz w Dolby TrueHD 5.1 i 7.1 (np. utwory Safari 7.1 i Clouds 7.1). Na wyświetlaczu Onkyo poprawnie zapalił się komunikat Mulichanell 7.1 czyli info, że amplituner przyjął sygnał LPCM 7.1.
Testów po wyjściach analogowych nie prowadziłem ponieważ trzeba mieć nastrój i warunki do odróżnienia czy player zdekodował DD czy DD+, o materiale porównawczym nie wspominając. Znając budowę playera i zasady techniczne stwierdzam, że w 100%-ach player zdekoduje obie ścieżki HD w Dolby i wypuści po analogach w postaci 7.1 do zewnętrznego przedwzmacniacza. I jakość powinna być wtedy lepsza od ścieżki zdekodowanej ze zwykłego poczciwego DD. Jakie przetworniki DA i resztę toru analogowego użyto w tym playerze opiszę później, choć już w tej chwili jestem się w stanie założyć, że strumień DD wypuszczony przez wyjście optyczne SPDIF i zdekodowany w hi-endowym procesorze dźwięku np. Tah McLaren AV32 będzie lepszy niż zdekodowany na pokłazie tego playera i podany na wejście analogowe tego samego Tag McLarena. Dlaczego tak jest? Poczytajcie test odtwarzacza HD Helios 5000 i inne wątki na tym portalu traktujące o dźwięku KD.
Teraz przejdżmy do części ciekawszej czyli sprawdzeniu co piszczy z materiału ze stajni DTS Inc. Niestety nie mam dobrych wieści ... player nie dekoduje na pokładzie materiału DTS HD MA. Dlaczego tak twierdzę? Po wykonaniu testu z wykorzystaniem utworu nr 5 z płytki testowej czyli Omar Hakim - Listen Up!, zakodowanej w DTS HD MA 7.1. Po zdekodowaniu Samsung nie wypuścił w postaci LPCM dwóch tylnych kanałów (milczały jak zaklęte). Przełożenie płytki do konsoli PS3 i zapuszczenie tegoż samego utworu spowodowało eksplozję dżwięków z głośników obsługujących kanały Surround Back L i R (dla pewności wyłączyłem końcówki pozostałych kanałów).
Jaki z tego wniosek? BD-P2500 w tej chwili, z aktualną wersją firmware'u NIE DEKODUJE NA POKŁADZIE materiału w DTS HD MA i dekoduje tylko DTS core. Szkoda, mam nadzieję, że tą dużą przypadłość inżynierowie od Samsunga zlikwidują już przy następnej aktualizacji firmware'u.
Jak się zapewne domyślacie w Dark City teżbyło bez tylnych kanałów i w DTS core. Omen w omen "audio ciemność widzę" .
Oczywiście dodam, że player wypuszcza wszystkie formaty Audio HD (i te stare też) w postaci bitstream przez HDMI, gdzie mogą one zostać poźniej zdekodowane w zewnętrznym amplitunerze czy procesorze. No spróbowałby nie !!!
Jakie z tego wnioski ???
Nie chcę ferować wyroków bez dokładnej analizy funkcjonalności odtwarzacza i przetestowania jego toru video, co zrobi Gmeru, choć spodziwam się podobieństw do BD-P1500 i fajncyh dodatków ze względu na REON'a.
Wypowiem się tylko na podstawie tego co widziałem w środku oraz testów audio wykonanych jw.
Gmeru:
Hm zbyt dużo to dla mnie nie zostało ;-). ja standardowo przyjrzę się naszemu nowemu playerowi od strony funkcjonalnej. Zobaczmy najpierw co mamy w menu. Jest bardzo podobnie do 1500 chociaż doszły funkcje dotyczące poprawy obrazu (głównie tyczy się to obrazu SD z płyt DVD-Video) oczywiście dzięki temu, że w środku mamy Reona:
Odpalamy 2500:
Menu główne podzielone na trzy sekcje: Video, Music i Setup
Wchodzimy do setup:
System setup:
Sprawdzenie informacji o systemie:
Języki:
Audio setup. Ustawiamy tutaj m.in. czy dźwięk ma być dekodowany na pokładzie czy ma to robić zewnętrzny amplituner:
Jeżeli korzystamy z analogów to dokonujemy dodatkowych ustawień głośników:
Ustawienia obrazu:
Ustawienia HDMI. Tutaj mamy także bardzo istotne ustawienia dotyczące skalowania obrazu DVD:
Ustawienia sieci, które będą potrzebne w przyszłości gdy player otrzyma update profile 2.0
Zabezpieczenie rodzicielskie:
Odtwarzanie płyt:
Co czyta ten player? Ponoć wszystko za wyjątkiem płyt HD DVD ; ) oraz DVD+ i DVD-RAM. Ah szkoda, że nieradzi sobie z +.... ja np. mam wszystko w domu nagrane na+. Nie rozumiem takiej polityki.
Blu-ray:
Samsung radzi sobie z każdym typem płyt Blu-ray. Zarówno 50GB jak i 25GB (R i RE). Sprawdziłem to na swoich płytach. Wrzuciłem luzem filmy z kamery AVCHD ale trzeba zrobić strukturę Blu-ray'a gdyż inaczej odtwarzacz ich nie widzi.
Jako testowy filmy wybrałem jak zawsze RE:E. Ma PiPa więc akurat nadaje się do playera 1.1. Ciekawiło mnie bardzo jak szybko Samsung będzie wgrywał ten film. Od momentu naciśnięcia przycisku Power do wgrania się dysku mija.... 1 minuta 18s. Ło matko. Ale ale sam dysk wgrywa się najszybciej ze wszystkich stacjonarnych BD. Czyli jeżeli mamy odpalonego Samsunga to wgra nam filmy najszybciej na rynku (pomijam PS3 i PC bo to demony nie do pokonania). Bravo. Czyli da się zrobić szybciej. Tylko czemu start trwa tak długo?
Pomimo Reona w środku w przypadku HD nie ma żadnych różnic w stosunku np. do PS3. Właściwie tylko do PS3 miałem bezpośrednie porównanie. HQV ma znaczenie ale w przypadku obrazu SD. W HD trudno namieszać skoro obraz i tak mamy idealny. Ja przynajmniej żadnych różnic nie zobaczyłem. Pomijam fakt, że w takim Onkyo 905 też siedzi Reon ale ustawiłem go aby nie poprawiał obrazu.
Sam film działał ok. Poprawnie została także rozpoznana opcja BonusView - dostałem automatycznie komunikat w lewym górnym roku ekranu.
PiP czyli BonusView. Możemy go wywołać bezpośrednio z pilota:
To samo tyczy się tworzenia listy ulubionych scen:
Przy okazji: tak Samsung wyświetla informacje o dysku:
Nie możemy dokonywać żadnych dodatkowych poprawek obrazu, tak jak ma to miejsce w Panasonicu BD50 (ostrość, kontrast itd)
DVD-Video
Jak już wszyscy dobrze wiedzą, w środku odtwarzacz siedzi zaawansowany REON czyli procesor Silicon Optix HQV. Ma on za zadanie czuwać nad obróbką obrazu i jeżeli tylko jest to potrzebne - poprawiać go jak tylko się da. Coś takiego siedzi też np. w Onkyo 905 i innych dość drogich urządzaniach. Czyli jest to miły bonus w porównaniu do Panasonica BD50.
Sam HQV na bardzo wysokim poziomie usuwa przeplot z prawdziwym uwzględnianiem ruchu na poziomie pikseli a nie klatki. Do tego dochodzi także:
1. zaawansowana redukcja szumów
2. uwydatnianie szczegółów nazywane też wyostrzaniem
3. skalowanie 1024-punktowe
4. 10-bitowy kolor 4:4:4
Co to jest przetwarzanie sygnału wideo?
Ruchomy obraz o dużej rozdzielczości to wspaniała sprawa. Kto by nie lubił pięknego obrazo oraz cyfrowego dźwięku dookolnego? Kto nie zamieniłby starego 27 lub 32-caloego telewizora kineskopowego na piękny, nowy telewizor HDTV. Już czas pożegnać się na zawsze z małą rozdzielczością oraz plamkami na obrazie z analogowych sygnałów o niskiej jakości. Nieskazitelny obraz o rozdzielczości HD umili nam życie, nieprawdaż?
Nie tak szybko. Z pewnością, teraz można wyświetlać sygnały o rozdzielczości HD i uzyskać wspaniałą jakość obrazu. Co się jednak stanie, gdy zechcemy obejrzeć jeden ze starych, ulubionych programów telewizyjnych, który nie jest nagrany w rozdzielczości HD? Wszystkie szumy i zakłócenia obrazu nie znikną, a nawet zostaną uwydatnione! Wiele osób jest zaszokowanych widząc, że podczas wyświetlania ulubionych programów obraz na nowym telewizorze HDTV wygląda gorzej niż na starym!
W odróżnieniu do konwencjonalnych telewizorów kineskopowych, dzisiejszy rynek kina domowego został zdominowanych przez urządzenia o stałej liczbie pikseli, od projektorów jednoukładowych i telewizorów projekcyjnych po telewizory LCD i plazmowe. Konkurujące ze sobą urządzenia są oznaczane akronimami określającymi technologię wyświetlania obrazu, takim jak LCD (wyświetlacz ciekłokrystaliczny), DLP (Digital Light Processing™), LCoS (ciekły kryształ na krzemie) i PDP (wyświetlacz plazmowy).
Technologie te różnią się sposobem tworzenia elektronicznego obrazu, jednak mają jedną wspólną cechę: stałą matrycę pikseli tworzących obraz. Ta stała struktura pikseli przekłada się na fizyczną rozdzielczość wyświetlacza i jest typowo określana jako „rozdzielczość podstawowa”.
W celu dostosowania wszystkich doprowadzonych sygnałów wideo do podstawowej rozdzielczości określonego wyświetlacza, producenci muszą wyposażać urządzenia w procesor obrazu. Oprócz skalowania obrazu do rozdzielczości podstawowej, typowy procesor obrazu realizuje funkcje poprawiające jakość obrazu oraz usuwa zniekształcenia spowodowane konwersją i przesyłaniem sygnału wideo. O dziwo, procesor obrazu może mieć znaczy wpływ na ogólną jakość obrazu, nawet w przypadku programów nagranych w rozdzielczości HD.
Niestety, technologia przetwarzania sygnału wideo nie dotrzymuje kroku możliwościami współczesnych, coraz większych wyświetlacze HD, co skutkuje uwydatnieniem niedoskonałości obrazu spowodowanych złym przetwarzaniem sygnału wizyjnego. Każdy wyświetlacz o dużej rozdzielczości jest wyposażony w procesor obrazu, jednak tylko najlepsze procesory mogą zachować wszystkie niuanse i detale zawarte w materiale źródłowym. Na rynku są dostępne różnorodne procesory obrazu, od podstawowych układów kosztujących 10 dolarów i stosowanych w najtańszych produktach, po warte 70 000 dolarów urządzenia wielkości lodówki, które są używane w hollywoodzkich wytwórniach filmowych. Dlatego, rodzaj zastosowanego procesora ma decydujący wpływ na jakość obrazu.
Historia technologii
Korzenie procesora Silicon Optix HQV sięgają początku lat osiemdziesiątych, gdy koncern Lockheed Martin opracował technologie przetwarzania obrazu i wideo przeznaczone dla wojskowości. W ciągu ponad 15 lat prac prowadzonych przez koncern Lockheed Martin, w technologie te zainwestowano ponad 100 milionów dolarów oraz uzyskano 13 patentów.
W celu komercyjnego wykorzystania technologii koncernu Lockheed Martin, w roku 1998 została założona firma Teranex. Od tego czasu, dzięki intensywnej pracy zespołu doskonałych inżynierów z firmy Teranex, zgłoszono sześć dodatkowych patentów dotyczących sprzętu, oprogramowania oraz algorytmów.
Firma szybko zorientowała się, że technologia przetwarzania obrazu może przynieść ogromne korzyści szczególnie w branży cyfrowych multimediów. Platformy przetwarzania wideo firmy Teranex kosztują nawet 100 000 dolarów i są używane przez czołowych nadawców na świecie, takich jak NBC, CBS, ABC, FOX i WB, a także innych nadawców w Japonii, Australii, Chinach i Korei Południowej. Procesor obrazu firmy Teranex jest preferowanym rozwiązaniem, ponieważ może przetwarzać materiały każdego rodzaju, zarówno wideo, filmy, animacje, zaszumiane transmisje satelitarne, czy wysokiej jakości sygnały z kamer, zapewniając największą głębię i czystość obrazu i to bez żadnego udziału użytkownika. Na przykład, audycje nagrane w rozdzielczości HD są emitowane tylko przez kilka godzin w ciągu doby, przeważnie paśmie największej oglądalności. Przez pozostałą część doby, nagrania o standardowej rozdzielczości muszą być konwertowane do rozdzielczości HD przy użyciu sprzętu, takiego jak Teranex Xantus.
Również branża postprodukcyjna stosuje sprzęt firmy Teranex w celu zapewnienia idealnej konwersji między różnymi formatami, a także do przetwarzania obrazu z taśmy filmowej na postać elektroniczną (tzw. telekino). W celu uzyskania przyjemnego obraz i wspomagania kodowania w formacie DVD, w procesie telekina trzeba usuwać zanieczyszczenia i zarysowania taśmy filmowej, a także minimalizować ziarno emulsji światłoczułej. System Teranex Image Restore jest najlepszym na rynku i może w stopniu oczyszczać nagrania nie wywołując rozmycia lub smużenia. Jest też w pełni automatyczny.
W roku 2002, firmy Silicon Optix i Teranex uznały, że technologia półprzewodnikowa osiągnęła już poziom umożliwiający zaimplementowanie dużego procesora obrazu Teranex w postaci pojedynczego, niedrogiego układu scalonego. We wrześniu 2004, ogłoszono informacje o procesorze Realta HQV, który swoją wydajnością dorównuje kosztującemu 60 000 dolarów urządzeniu firmy Teranex.
Programowalne korzyści
Architektura firmy Teranex zyskała tak duże uznanie nadawców i firm postprodukcyjnych, ponieważ jest w pełni programowalna. Dzięki niej procesor obrazu Teranex może być dostosowywany do zmieniających się formatów oraz standardów, stosowanych we wszystkich krajach świata. Realta HQV jest pierwszym programowalnym procesorem obrazu przeznaczonym na rynek konsumencki.
W przeszłości, algorytmy przetwarzania obrazu były na stałe zapisywane w krzemowym układzie scalonym, natomiast układ Realta HQV wykonuje wszystkie algorytmy programowo w jednym z najlepszych na świecie procesorów macierzowych. Jest to szczególnie ważne przy zakupie telewizora, który powinien służyć przez co najmniej 5 – 10 lat. Procesor obrazu, który może być dostosowany do szybko zmieniających się standardów jest po prostu sensownym rozwiązaniem. Konsumenci mogą wreszcie kupić „przyszłościowy” produkt, który nie zestarzeje się po kilku miesiącach. Ponadto, gdy zostaną opracowane nowe funkcje, użytkownik może je po prostu wczytać do urządzenia. W miarę pojawiania się nowych formatów, takich jak Blu-Ray i HD DVD, można pobierać i Internetu zaktualizowane algorytmy przetwarzania obrazu, dostosowując w ten sposób urządzenie do najnowszych technologii.
Zamiast opracowywania układu próbującego obsługiwać wszystkie typy wyświetlaczy ze stałymi „przeciętnymi” wartościami, który w rezultacie zapewnia „przeciętną” jakość obrazu we wszystkich urządzeniach, w układzie HQV zastosowano programowe algorytmy, które można dostosować i zoptymalizować dla każdej technologii wyświetlacza. Dzięki temu uzyskuje się optymalną jakość obrazu w każdym urządzeniu.
HIV jest też wolny od innej wady, charakterystycznej dla wielu innych procesorów obrazu, które zostały zaprojektowane z myślą o wykonywaniu tylko zupełnie niezbędnych operacji. Ponownie, szerokie możliwości programowania układu HQV pozwalają producentom na łatwe implementowanie zaawansowanych funkcji i znaczne przedłużenie użyteczności produktu wyposażonego w ten układ.
Według Steva Sechrista z Insight Media, czołowej firmy analizującej rynek wyświetlaczy „dla naszej branży jest to naprawdę rewolucyjny produkt. Nie tylko dla tego, że producenci stosujący technologię Realta HQV uzyskują dziś obraz o jakości „jak z procesora za 60 tysięcy dolarów”. Programowalność układu Realta, pozwala wczytywać nowe algorytmy, poprawki i aktualizacje do telewizorów oraz odtwarzaczy DVD, czyniąc te urządzenia przyszłościowymi i rozwiewając obawy nabywców.”
Oczywiście, jedną z głównych zalet tego układu jest oprogramowanie do przetwarzania obrazu Teranex, które zostało udoskonalone w wyniku weryfikowania 100 000 godzin materiałów, w ciągu ostatnich sześciu lat przez setki najbardziej wymagających klientów z całego świata – „złote oczy” Hollywood firm postprodukcyjnych oraz nadawców, takich jak NBC, CBS, ABC, FOX, WB oraz Turner networks.
Zanim jednak omówimy funkcje tego oprogramowania, musimy zrozumieć naturę sygnałów wideo, w szczególności sygnałów z przeplotem, oraz sposób ich przetwarzania na potrzeby wyświetlaczy ze stałą liczbą pikseli. Po zrozumieniu podstawowych pojęć, można w pełni docenić możliwości procesora HQV w urządzeniach wideo dostępnych teraz i w przyszłości.
Usuwanie przeplotu
Większość źródeł sygnału wideo, takich jak DVD, telewizja o standardowej rozdzielczości, oraz telewizja HD o rozdzielczości 1080i dostarcza nam obrazy z przeplotem. Zamiast przesyłania każdej klatki wideo jako całości (co jest nazywane skanowaniem progresywnym), większość źródeł wysyła w danej chwili tylko połowę klatki. Ta koncepcja dotyczy też nagrywania wideo: kamery oraz urządzenia do przenoszenia filmów rejestrują w każdej klatce tylko połowę obrazu.
Słowa „przeplot” oraz „skanowanie progresywne” pochodzą z epoki telewizorów kineskopowych, w których obraz każdej klatki jest tworzony przez wiązkę elektronową przemiatającą ekran poziomo linia po linii, od góry do dołu. Każda pozioma linia „rysowana” przez wiązkę zawiera część obrazu, przypadającą na przestrzeń zajmowaną przez daną linię. Gdy skanowanie odbywa się z przeplotem, dla każdej klatki wiązka elektronowa przemiata co drugą linię, tzn. najpierw wszystkie linie nieparzyste – ten zbiór linii jest nazywany nieparzystym półobrazem. Następnie wiązka powraca w górę ekranu i uzupełnia brakujące informacje, przemiatając wszystkie linie parzyste, które są łącznie nazywane parzystym półobrazem. Łącznie oba półobrazy tworzą pełną klatkę wideo.
W ten sposób do niedawna działały wszystkie telewizory kineskopowe. Dlatego sygnał przesyłany do nich zawierał kolejne półobrazy nieparzyste i parzyste. Taka metoda była dopasowana do możliwości telewizora, a także zmniejszała o połowę ilość informacji, które musiały być wysłane w danej chwili. Innymi słowy, dwukrotnie obniżała zmniejszała pasmo transmisyjne, co było korzystne dla nadawców. (Niektóre nowoczesne telewizory kineskopowe mogą wyświetlać całą klatkę w jednym przebiegu wiązki elektronowej, i dla tego są nazywane telewizorami ze skanowaniem progresywnym).
Dziś, do wyświetlania wideo o dużej rozdzielczości stosuje się technologie DLP, LCD, LCOS (w tym jej warianty SXRD i D-ILA) oraz technologię plazmową. Zamiast „rysowania” poszczególnych linii na ekranie, w urządzeniach tych obraz jest tworzony przez matrycę pikseli, a każda klatka jest wyświetlana natychmiast w całości. Innymi słowy, w odróżnieniu od obrazu na kineskopie, wszystkie piksele są pobudzane jednocześnie tworząc pełny obraz.
Pomimo tego, sygnał wideo, od którego zależy obraz wyświetlany przez urządzenia, nadal zawiera przeplot albo jest progresywny. Oznacza to, że źródło sygnału wysyła albo kolejne półobrazy, albo całą klatkę na raz. Cyfrowe wyświetlacze wymagają jednak sygnału ze skanowaniem progresywnym. Dlatego, gdy odbierają sygnał z przeplotem, w celu wyświetlenia obrazu muszą przetwarzać go na sygnał progresywny.
Tak więc, wszystkie wyświetlacze cyfrowe wymagają przetwarzania sygnału z przeplotem, np. z płyt DVD i audycji 1080i, na sygnał progresywny. Operacja ta jest wykonywana przez procesor obrazu i jest nazywana usuwaniem przeplotu. Procesory obrazu znajdują się we wszystkich wyświetlaczach cyfrowych, a także w wielu odtwarzaczach DVD i innych urządzeniach wideo.
Jeżeli obraz wideo zawiera nieruchome obiekty, to usuwanie przeplotu jest bardzo łatwe– aby utworzyć pełną klatkę wystarczy nałożyć na siebie dwa półobrazy. Jeżeli jednak obraz jest rejestrowany z przeplotem, to dwa półobrazy tworzące pełną klatkę nie są zapisywane w tej samej chwili. Każda klatka jest rejestrowana dwuetapowo: najpierw półobraz nieparzysty a po 1/50 lub 1/60 sekundy półobraz parzysty.
Jeśli więc obiekt przemieści się w tym czasie, to zwykłe połączenie półobrazów prowadzi do zniekształceń obrazu, takich jak poszarpane krawędzie.
Najprostsze podejście konkurentów (adaptacyjne bez uwzględniania ruchu)
Najprostszy sposób unikania takich zniekształceń obrazu polega na ignorowaniu parzystych półobrazów. Podejście to jest nazywane metodą adaptacyjną bez uwzględniania ruchu. W tym przypadku, gdy do procesora docierają dwa półobrazy, dane z półobrazu parzystego są całkowicie ignorowane.
Układ przetwarzający obraz odtwarza lub „interpoluje” brakujące linie uśredniając piksele z dwóch sąsiadujących linii nieparzystych. Teraz obraz nie zawiera już zniekształceń spowodowanych ruchem, jednak ze względu na utratę połowy szczegółów i rozdzielczości jego jakość ulega pogorszeniu.
Praktycznie we wszystkich procesorach obrazu o standardowej rozdzielczości są implementowane bardziej zaawansowane algorytmy. Ze względu na znaczne wymagania dotyczące mocy obliczeniowej i przepustowości danych, przy przetwarzaniu sygnałów o dużej rozdzielczości jest jednak stosowana metoda podstawowa.
Procesory obrazu oferowane przez niektórych konkurentów generują obraz ze źródła o formacie 1080i wykorzystując tylko 540 linii. Dzieje się tak nawet w przypadku procesorów pochodzących od firm, które można uznać za producentów najlepszych urządzeń o standardowej rozdzielczości.
Zaawansowane podejście konkurentów (adaptacyjne z uwzględnianiem ruchu na poziomie klatek)
Bardziej zaawansowana metoda usuwania przeplotu, stosowana przez konkurencję, jest oparta na algorytmie adaptacyjnym z uwzględnianiem ruchu na poziomie klatek. Standardowo, te procesory obrazu korzystają z tego samego, poprzednio omówionego algorytmu. Na podstawie nieskomplikowanych obliczeń procesor obrazu może wykryć brak ruchu w całym obrazie.
Gdy obraz nie zawiera poruszających się obiektów, procesor łączy bezpośrednio dwa półobrazy. W przypadku tej metody, obrazy statyczne mają pełną pionową rozdzielczość 1080 linii, jednak gdy tylko pojawi się ruch, połowa danych jest odrzucana i rozdzielczość maleje do 540 linii. Dlatego statyczne obrazy testowe są ostre, a ruchomy obraz już nie.
Algorytmy ruchowo-adaptacyjnego usuwania przeplotu z analizą klatek są obecnie powszechnie stosowane w procesorach obrazu o standardowej rozdzielczości. W przypadku sygnałów wideo o dużej rozdzielczości, wykrywanie ruchu nawet na poziomie klatek jest złożonym zadaniem obliczeniowym, dlatego nadal jest rzadko spotykane w procesorach o dużej rozdzielczości.
Podejście stosowane w procesorze Silicon Optix HQV (adaptacyjne z uwzględnianiem ruchu na poziomie pikseli):
W procesorze HQV zastosowano najbardziej zaawansowaną metodę usuwania przeplotu: z prawdziwym uwzględnianiem ruchu na poziomie pikseli. W algorytmie HQV ruch jest wykrywany na poziomie piksela a nie na poziomie klatki. Z matematycznego punktu widzenia, podczas usuwania przeplotu nie można uniknąć pomijania ruchomych pikseli. Procesor HQV pomija jednak tylko te piksele, które mogą spowodować zniekształcenia obrazu. Pozostałe części klatki są wyświetlane z pełną rozdzielczością.
Usuwanie przeplotu z analizą ruchu na poziomie pikseli pozwala uniknąć zniekształceń ruchomych obiektów oraz zachowuje pełną rozdzielczość nieruchomych fragmentów obrazu, nawet wtedy, gdy sąsiednie piksele przemieszczają się.
„Drugi etap” interpolacja po przekątnej
W celu odtworzenia części szczegółów utraconych w obszarach z ruchem, w procesorze HQV zaimplementowano wielokierunkowy filtr przekątny, który rekonstruuje część danych utraconych na brzegach poruszających się obiektów i usuwa postrzępione krawędzie. Operacja ta jest nazywana „drugim etapem” interpolacji, ponieważ jest wykonywana po usunięciu przeplotu, które jest pierwszym etapem przetwarzania obrazu. Interpolacja po przekątnej jest niezależna od procesu usuwania przeplotu, dlatego konkurenci stosują podobne algorytmy wraz z własnymi metodami usuwania przeplotu z analizą klatek.
Prawda w marketingu:
Silikon Optix nie jest jedyną firmą, która zaimplementowała adaptacyjne usuwanie przeplotu z analizą ruchu na poziomie pikseli i trzeba podkreślić, że wszystkie algorytmy oparte na tym podejściu nie są identyczne. Aby zrealizować prawdziwe adaptacyjne usuwanie przeplotu z analizą ruchu na poziomie pikseli, procesor wideo musi analizować cztery półobrazy. W celu rozpoznania przemieszczających się pikseli, oprócz dwóch półobrazów bieżącej klatki są potrzebne dwa poprzednie półobrazy. Oczywiście, jeżeli konkurencyjny algorytm usuwania przeplotu nie analizuje czterech półobrazów, to po prostu nie ma danych potrzebnych do prawdziwej analizy ruchu na poziomie pikseli. W niektórych konkurencyjnych produktach implementuje się analizę na poziomie obszarów, w której ruch jest rozpoznawany na podstawie oceny większych bloków obrazu, a nie pełnych klatek czy pojedynczych pikseli. Oczywiście, w takim przypadku analizowanie „czterech półobrazów” nie oznacza usuwania przeplotu z uwzględnianiem ruchu na poziomie pikseli.
Procesor HQV analizuje ruch na poziomie pikseli z uwzględnieniem czterech półobrazów, nawet w przypadku sygnału o dużej rozdzielczości.
Klatkowanie filmu oraz rozpoznawanie wideo/film
Filmy kinowe są nagrywane z prędkością 24 klatek na sekundę. Gdy film jest przenoszony na płyty DVD lub emitowany w telewizji, 24 klatki muszą zostać zamienione na 60 półobrazów z przeplotem. Rozważmy cztery klatki filmu: A, B, C, oraz D.
Pierwszy krok polega na przetworzeniu tych czterech klatek na osiem półobrazów. W ten sposób, 24 klatki na sekundę zostają zastąpione przez 48 półobrazów na sekundę. Następnie, aby uwzględnić największą częstotliwość wyświetlania obrazu w standardzie NTSC (w przybliżeniu 30 klatek lub 60 półobrazów z przeplotem w ciągu sekundy), trzeba powielić pewne półobrazy. W tym celu po co drugiej klatce wstawia się dodatkowy półobraz. Oznacza to, że są zapisywane oba półobrazy klatki A (A-nieparzysty, A-parzysty) oraz trzy półobrazy klatki B (B-nieparzysty, B-parzysty, B-nieparzysty). Cykl ten jest powtarzany dla klatek C i D. Jest to nazywane kratkowaniem 2:3, ponieważ po dwóch półobrazach jednej klatki są wyświetlane 3 półobrazy następnej klatki.
Gdy ta sekwencja jest odtwarzana na wyświetlaczu ze skanowaniem progresywnym, można zastosować te same co wcześniej metody usuwania przeplotu (bez uwzględniania ruchu, z uwzględnianiem ruchu, itp.). Można też idealnie odtworzyć klatki źródłowe nie tracą żadnych informacji. W odróżnieniu od wideo z przeplotem, gdzie dwa półobrazy są rejestrowane z niewielkim opóźnieniem, klatka filmu jest rejestrowana w całości, a następnie dzielona na półobrazy.
Dlatego, aby wyświetlić sygnał wideo wygenerowany z filmu o prędkości 24 kl./s, wystarczy, że procesor obrazu przeanalizuje półobrazy i rozpozna ich regularnie powtarzającą się sekwencję. Ten algorytm rozpoznawania i rekonstruowania klatek jest nazywany konwersją 2:3 i jest implementowany we wszystkich, oprócz najgorszych, układach usuwających przeplot. Niestety, nic nie jest aż tak proste.
Materiały mieszane wideo / film:
Czasami dalsze prace związane z montażem i postprodukcją wykonuje się na filmie przetworzonym na nośnik elektroniczny. W ten sposób dodaje się napisy dialogowe, efekty przejścia, itp. W takich sytuacjach bezpośrednie odtworzenie pełnych klatek prowadzi do pojawienia się poszarpanych krawędzi, ponieważ niektóre fragmenty materiału lepiej jest przetworzyć standardową metodą usuwania przeplotu, natomiast inne będą wyglądać lepiej po zrekonstruowaniu klatek źródłowych.
Podobnie jak w przypadku standardowego usuwania przeplotu, można stosować różne metody przetwarzania materiałów mieszanych. Jeżeli procesor interpretuje materiał jako film, to we fragmentach zapisanych jako wideo pojawią się postrzępione krawędzie. Gdy natomiast procesor interpretuje materiał jako wideo, fragmenty filmowe będą wyświetlane z rozdzielczością zmniejszoną o połowę. Niektóre procesory ustalają, czy materiał zawiera więcej fragmentów filmowych, czy też wideo, i wybierają metodę przynoszącą więcej korzyści. Zazwyczaj większą część stanowi materiał filmowy, dlatego pojawiają się postrzępione krawędzie. Inne procesory obrazu są projektowane z myślą, że takie zniekształcenia nie mogą być nigdy widoczne i dlatego, we wszystkich przypadkach stosują metody usuwania przeplotu – kosztem dwukrotnego zmniejszenia rozdzielczości.
Z drugiej strony, procesor HQV przy wszystkich operacjach analizuje poszczególne piksele obrazu. Dzięki temu, procesor HQV może dla materiałów filmowych stosować metodę wykrywania sekwencji klatek, a dla materiałów wideo algorytm adaptacyjnego usuwania przeplotu z analizą ruchu na poziomie pikseli.
Inne sekwencje klatek:
Zaleta zastosowanego w procesorze HQV usuwania przeplotu z analizowaniem pojedynczych pikseli staje się jeszcze wyraźniejsza podczas przetwarzania materiałów z innymi sekwencjami klatek. Filmy nagrywane z prędkością 24 kl./s i związane z nimi klatkowanie 2:3 to najczęściej spotykany format nagrań, ale nie jedyny.
Czasami, aby uzyskać więcej miejsca na reklamy, stacje telewizyjne przyspieszają filmy i audycje telewizyjne usuwając co dwunasty półobraz. Takie przyspieszenie jest zazwyczaj niezauważalne dla przeciętnego widza, jednak taki sposób nadawania sygnału skutkuje nietypowymi sekwencjami klatek, takimi jak np. 3:2:3:2:2. Większość konkurencyjnych procesorów nie rozpoznaje takiej sekwencji, wskutek czego tracimy połowę rozdzielczości.
Różnorodność sekwencji klatek jest jeszcze większa. Do produkcji telewizyjnych i filmowych coraz częściej są używane profesjonalne kamery DVCAM. Aby uzyskać maksymalny czas nagrywania, kamery te zapisują progresywny sygnał źródłowy w formacie 480i z kratkowaniem 2:2:2:4 lub 2:3:3:2. W przypadku animacji gama sekwencji jest jeszcze bogatsza, od 5:5 do 6:4 albo 8:7 w przypadku filmów japońskich.
W celu prawidłowego dekodowania, większość konkurencyjnych procesorów porównuje przychodzące pola i próbuje dopasować je do znanych sekwencji, takich jak 3:2 lub 2:2. Metoda ta sprawdza się w większości przypadków, jednak zanim procesor rozpozna sekwencję może wystąpić małe opóźnienie. Ponadto, przy nietypowej sekwencji, np. z filmu animowanego lub kamery DVCAM, procesor może pomijać połowę danych, tak jak procesory bez algorytmów uwzględniających ruch.
W przypadku procesora HQV nigdy nie występują problemy z rozpoznawaniem sekwencji. Zamiast dopasowywania sygnału wideo do znanych sekwencji, procesor HQV po prostu na bieżąco rozpoznaje pełne klatki. Procesor HQV rozpoznaje wszystkie znane obecnie sekwencje, nawet te najbardziej nietypowe i może rozpoznawać sekwencje, które pojawią się w przyszłości.
Niezależnie od rodzaju oraz pochodzenia materiałów wideo, procesor HQV zawsze zastosuje najlepszą metodę rekonstruowania obrazu.
Redukcja szumów
Przypadkowe szumy są nieodłącznie związane z nagrywaniem obrazu i są przyczyną tak zwanego ziarna obrazu.
Szumy są wprowadzane zarówno podczas montażu, czy też końcowej kompresji wideo, jak i podczas powstawania materiału źródłowego na skutek ziarnistości taśmy filmowej lub szumów przetwornika obrazu. Algorytmy redukcji szumów mogą zminimalizować ziarno obrazu.
Najprostsze podejście do redukowania szumów polega na zastosowaniu filtra przestrzennego odcinającego duże częstotliwości. Przy tej metodzie, w danej chwili jest analizowana tylko jedna klatka, a elementy obrazu o wielkości jednego lub dwóch pikseli zostają prawie wyeliminowane. W ten sposób zostaje usunięty szum, jednak za ceną pogorszenia jakości obrazu, ponieważ nie ma możliwości rozróżniania szumów oraz drobnych szczegółów obrazu. Na skutek takich operacji obraz może wyglądać nienaturalnie, np. skóra ludzka staje się podobna do plastiku. Jest to jednak najbardziej rozpowszechniona metoda usuwania szumów.
W filtrze czasowym wykorzystuje się fakt, że szumy obrazu mają charakter przypadkowy i zmieniają się w czasie. Zamiast pojedynczych klatek, filtr czasowy analizuje kilka klatek na raz. Dzięki rozpoznawaniu różnic między dwoma klatkami i usuwaniu takich danych z końcowego obrazu można bardzo skutecznie redukować widoczne szumy. Jeżeli obraz nie zawiera ruchomych obiektów, metoda ta pozwala na praktycznie idealne usunięcie szumów i zachowanie większości szczegółów. Podejście te jest stosowane przez najlepszych konkurentów.
Trudności pojawiają się, gdy obraz zawiera ruchome obiekty, które też są przyczyną różnic między kolejnymi klatkami. Oczywiście takie różnice trzeba zachować. Jeśli poruszające się obiekty nie są odróżniane od szumów, na ekranie widać rozmycia i smugi.
W celu uniknięcia sztucznego wyglądu obrazu oraz zniekształceń powodowanych przez konwencjonalne filtry redukujące szumy, w procesorze HQV zastosowano ruchowo-adaptacyjną analizę pojedynczych pikseli oraz adaptacyjny filtr czasowy. Aby zachować jak najwięcej szczegółów, ruchome piksele nie są poddawane niepotrzebnej redukcji szumów. W obszarach statycznych, intensywność redukowania szumów jest określana na poziomie pojedynczych pikseli, w zależności od poziomu szumów w przylegających pikselach a także w poprzednich klatkach. Dzięki temu, parametry filtra mogą być dostosowywane do ilości szumów w danej chwili. W rezultacie uzyskuje się naturalny obraz o minimalnych szumach i ziarnistości a także zachowuje się maksymalną ilość szczegółów.
Uwydatnianie szczegółów
Uwydatnianie szczegółów, nazywane też wyostrzaniem, jest niezbędnym etapem cyfrowego przetwarzania obrazu, zarówno przy standardowej, jaki dużej rozdzielczości. Niestety, ze względu na dawne, niedoskonałe implementacje algorytmów wyostrzających, proces ten zyskał opinię czegoś, czego należy unikać.
W celu uniknięcia fałszywych kolorów oraz efektu mory, które mogą pojawić się podczas digitalizacji, wszystkie cyfrowe sygnały wideo przechodzą przez dolnoprzepustowy filtr antyaliasingowy. Filtr ten poprawia ogólną jakość obrazu, jednak powoduje niepotrzebne rozmycie niektórych szczegółów. Część detali może być też tracona na etapie kompresji danych. Na szczęście, wiele z utraconych szczegółów można odtworzyć metodami matematycznymi.
Oko ludzkie ocenia ostrość obrazu na podstawie kontrastów, dlatego uwydatniając różnice między jasnymi oraz ciemnymi obszarami można uzyskać wrażenie ostrzejszego obrazu. Niestety, stosowane dawniej prymitywne implementacje algorytmów wyostrzania powodowały powstawanie jasnych obwódek wokół obiektów. Uzyskany w ten sposób obraz ma niemiły, nienaturalny wygląd. Efekt halo wokół obiektów może czasem bardziej przeszkadzać od miękkość nieskorygowanego obrazu. Z tego powodu, często zaleca się używanie urządzeń wideo z wyłączoną funkcją wyostrzania.
W procesorze HQV zastosowano inną technologię uwydatniania szczegółów. Bardziej konserwatywny algorytm oraz selektywne identyfikowanie nieostrych obszarów przed przetwarzaniem sprawia, że funkcja HQV Detail Enhancement nie powoduje efektu halo nawet przy maksymalnych ustawieniach. Oczywiście, funkcję HQV Detail Enhancement można też wyłączyć, gdy źródło sygnału stosuje wyostrzanie. Kluczową korzyść z uwydatniania szczegółów HQV Detail Enhancement polega na tym, że w połączeniu z naszym 1024-punktowym skalowaniem, pozwala na wyświetlanie sygnału telewizyjnego o standardowej rozdzielczości z jakością zbliżoną do HD.
1024-punktowe skalowanie
Konwersja wideo o standardowej rozdzielczości do dużej rozdzielczości wymaga sześciokrotnego zwiększenia liczby pikseli tworzących obraz. Sposób wykonania tej operacji decyduje o jakość przeskalowanego obrazu.
Najprostsze procesory obrazu podczas skalowania tworzą jeden piksel analizując co najwyżej cztery piksele obrazu źródłowego. Taka metoda jest nazywana skalowaniem 4-punktowym. (Bez wnikania w szczegóły techniczne, liczba „punktów” odpowiada liczbie analizowanych pikseli.) Jeżeli pozostałe warunki przetwarzania są niezmienne, większa liczba punktów przekłada się na lepszą jakość skalowania. Przeciętny algorytm skalowania analizuje co najwyżej 16 punktów. Jednak nawet przy takim poziom skalowania obraz wynikowy może być rozmyty.
W procesorze HQV zastosowano skalowanie 1024-punktowe. Ten poziom jakości potwierdza, że korzenie procesora HQV wywodzą się z algorytmów Teranex, które opracowano do analizowania obrazów w wojskowości. W celu uzyskania najwyższej możliwej jakości obrazu, podczas skalowania ze standardowej rozdzielczości procesor HQV analizuje dla każdego piksela 1024 otaczających go pikseli. Ponownie, gdy ta zaawansowana technologia skalowania jest połączona z uwydatnianiem szczegółów HQV Detail Enhancement, audycje telewizyjne o standardowej rozdzielczości oraz filmy DVD mogą być wyświetlane z jakością zbliżoną do HD.
10-bitowy kolor 4:4:4 (wideo)
Oprócz jednych z najbardziej zaawansowanych algorytmów przetwarzania obrazu, w procesorze HQV zastosowano wewnętrzne ścieżki danych obsługujące 10-bitową głębię koloru z pełnym próbkowaniem 4:4:4. (Termin „4:4:4” oznacza, że informacje o kolorze mogą być wprowadzane przy pełnej rozdzielczości poziomej, a 10-bitowe ścieżki danych zapewniają 1024 stopnie jasności i koloru.) W rezultacie można wyświetlić ponad 1 miliard kolorów. Dla porównania, konwencjonalne procesory obraz mają tylko 8-bitowe ścieżki danych, co pozwala na wyświetlanie tylko 16 milionów kolorów. W uproszczeniu, utrzymując więcej bitów danych produkty HQV mogą zachować wszystkie drobne szczegóły oraz zakres dynamiki z materiału źródłowego.
Podsumowanie
Teraz można zrozumieć, że procesor HQV oznacza ogromny skok w dziedzinie przetwarzania obrazu, ponieważ zapewnia prawdziwie sztandarową jakość usuwania przeplotu, redukcji szumów oraz skalowania, dla sygnałów o standardowej, jak i dużej rozdzielczości. Procesor HQV zaprojektowany przez firmę Silicon Optix jest bezkompromisowym rozwiązaniem.
Większość konkurencyjnych procesorów obrazu ma moc obliczeniową wystarczającą do przetwarzania jednego strumienia wideo. Z tego powodu, przy włączonej funkcji obraz w obrazie lub podziale ekranu, dodatkowy obraz nie jest przetwarzany przy użyciu zaawansowanych algorytmów i w rezultacie zawiera o połowę mniej szczegółów. W wielu konkurencyjnych urządzeniach włączenie funkcji obraz w obrazie lub wyświetlania z podziałem ekranu powoduje, że rozdzielczość obu obrazów maleje o połowę. Dla porównania, procesory obrazu z technologią HQV mają moc obliczeniową, która wystarcza do wykonywania pełnego zestawu algorytmów poprawiających jakość obrazu jednocześnie na dwóch sygnałach wideo HD, bez zmniejszania rozdzielczości obrazu. Przy takiej mocy obliczeniowej, po co wybierać coś innego? Poszukaj urządzeń wideo z procesorem HQV i sprawdź, czego dotychczas nie dało się zobaczyć.
Materiał przygotowany przez Samsung Electronics Polska na podstawie informacji ze strony WWW.HQV.COM.
Matrix Rewolucje DVD-Video
Do testów, jak już pisał pmcomp dostaliśmy płytkę testową Silicon Optix, która doskonale potrafiła pokazać ogromne zalety procesora.
Na koniec CD-Audio, które także idzie bez zastrzeżeń:
I jedna uwaga: bardzo głośno chodzi czytnik. Jest to wręcz irytująca cecha gdy podczas wkładania płyty i jej wgrywaniu słyszmy głośne hałasy z wnętrza Samsunga. Zero wyciszenia.
ZA:
+ procesor REON na pokładzie = wysokiej jakości skalowanie obrazu SD do 1080p
+ ciut lepszy zasilacz niż u poprzednika
+ nowoczesny design (choć ja wolę drapane czarne aluminium i klocki o wadze czołgu)
+ najnowsze i najnowocześniejsze rozwiązania sprzętowe na pokładzie w sekcji cyfrowej (Broadcom, REON)
+ HDMI 1.3 + CEC Anynet+
+ wypuszczanie bitstream Audio HD (choć to powinno być już standardem)
+ analogowe wyjście 7.1
+ Profile 1.1 z możliwością rozszerzenia do 2.0 (pożyjemy, zobaczymy, znając Samsunga tak będzie)
+ odtwarzanie AVCHD
+ odtwarzanie 1080p/24
+ zapowiedż odtwarzania DviX (choć ja dalej jestem zdziwiony )
PRZECIW:
- brak dekodowania na pokładzie DTS HD MA
- brak cyfrowego wyjścia coaxialnego audio
- przeciętna budowa wewnętrzna (zasilanie, panel przedni, obudowa, brak wytłumienia drgań itp.)
- przeciętny pilot (no juz mógłby się Samsung dorobić następnej generacji, ten nie jest zbyt ergonomiczny i funkcjonalny, szczególnie w ciemności).
- głośna praca czytnika BD
Podsumowując na pewno nie jest to klocek audiofilski (czy wideofilski) ale zapewne nie miał w zamyśle pełnić takich funkcji.
Najpoważniejszym mankamentem w tej klasie sprzętu jest brak dekodowania na pokładzie DTS HD MA ale po usunięciu tej niedogodności (i dodaniu Profile 2.0 i tego DViX'a) będzie to godny rywal dla Panasonica BD50, szczególnie że jest tańszy.
No i sam nie wiem czy mam być "zniewalony" ???? Co o tym sądzicie ???
I na tym kończę ... czekając na to, aż wpadnie w moje łapki do testów klocek z jeszcze wyższej półki czyli np. Pioneer LX91 czy SONY 5000 .
Pozdro
PS. po zamieszczeniu tego MEGA-TESTu dostałem informacje z Samsung Polska, że jeszcze w tym roku pod koniec września dostepny będzie upgrade firmwareu do BD-Live (czyli Profile 2.0) i DviX. Pod koniec października dostepny będzie upgrade do dekodowania na pokładzie DTS HD HR. Obsługa DTS HD MA nie będzie dostepna w tym roku.
BTW co do dekodowania na pokładzie DTS HD MA, a raczej jego braku widzę, że flagowiec od Pioneera też ma z tym kłopoty (mowa o wersji amerykańskiej o symbolu BDP-09FD):
Internal Audio Decoders
-Dolby TrueHD and Dolby Digital Plus
-DTS-HD Master Audio via Firmware Update
-DTS-HD High Resolution Audio via Firmware Update
źródło: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread....544&page=19 (3-i post od góry)
Pozdro
Dzieki za ten test !
Co do Divx to nie ma znaczenia czy to player HD czy DVD...Divx/Xvid powinien być. Bo w końcu ile playerów mam postawić na sobie ? DVD/Xvid, BD i jeszcze Popcorn do MKV ? W mogą byc tylko 2 - PH plus taki uniwersalny Samsung na przykład.
Dzieki za ten test !
Co do Divx to nie ma znaczenia czy to player HD czy DVD...Divx/Xvid powinien być. Bo w końcu ile playerów mam postawić na sobie ? DVD/Xvid, BD i jeszcze Popcorn do MKV ? W mogą byc tylko 2 - PH plus taki uniwersalny Samsung na przykład.
PH gra DviX'y .
Podaję za linkiem od sebik'a: TU jest do pobrania angielska instrukcja Samsunga BD-P2500/2550.
Pozdro
Oto 36-a strona instrukcji do BD-P2500 gdzie stoi jak byk, że nie zdekoduje na pokładzie DTS HD MA, choć jest to tak pokrętnie napisane, że trzeba się wczytać i być na bierząco w temacie i wiedzieć co i jak, co dla przeciętnego Kowalskiego jest raczej nieosoągalne:
Dodatkowe info (choć to bliźniaczy model z USA): TU
Pozdro
No to poczytałem troszkę, pogrzebałem w necie i wygląda na to że upgrade firmwere'u da klockowi możliwość dekodowania na pokładzie "tylko" DTS HD HR:
http://gizmodo.com/5042950/samsung-bd+p250...nd-future-proof
Przypomnę, że takie mozliwości dawała już Sigma z końcówką 34 rev.B i wyżej już póltora roku temu, zastosowana m.in. w Blu-Ray playerze od Panasonic BD10A.
Specyfikacja Broadcoma BCM7440 też mówi oględnie o DTS HD (a to Samsung cytował w swoich materiałach).
Patrz też tu: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread....7074&page=2 (drugi post ze zdjęciem playera)
Spodziewam się najgorszego .
Pozdro
No i chyba najgorsze nastąpiło - piszą, że upgrade będzie dotyczył tylko DTS-HD HR i BD-Live 2 , o DTS-HD MA zapomnieli ....
A jak toto gra DD HD po analogach - może masz 2 identyczne płyty i równolegle udałoby się puścić po HDMI z Twojego i po analogach z 2500 ?
Czyli Audio sobie odpuszczamy ( choć tunning bloku audio na takich Wolfsonach kusiłby bardzo ) , czekamy na test VIDEO !
BTW - ile waży ta płytka HQV ?
BTW - ile waży ta płytka HQV ?
Mało, ok. 4 GB.
Pozdro
Dzięki za wnikliwy opis, ja mam nadzieje doczekać się testu odtwarzaczy BD ale z wyższej póki.
Samsumg, czy Panasonic nigdy nie dotarli ze swoimi produktami do klasy HI-End.
Dlatego nie są i nigdy nie będą w sferze moich zainteresowań (zakupów).
Pozdrawiam
Z całym szacunkiem dla TESTERA , mieliśmy okazję zapoznać się z " bardzo wnikliwym opisem" , a nie z testem
Wiemy już jak i z jakich elementów zbudowano tory Audio/Video , ale nie wiemy jakiej jakości jest otrzymywany obraz i dźwięk .
Fajnie byłoby aby dokonano porównań do innego ( np. dużo droższego) playera , wówczas potencjalni zainteresowani mieli by łatwiej .
Torem video zajmuje się Gmeru - poczekamy na wyniki i ocenę .
No, ale tor audio Szanowny Pmcomp potraktował po macoszemu, wiemy jedynie , że nie gra DTS-HD MA po analogach.
O ile korzystając z HDMI , to jakość dźwięku "zawsze" będzie High-Endowa (?) i zależy tylko od zastosowanego dekodera zewnętrznego.
Warto byłoby ocenić/porownać dźwięk juz zdekodowany na pokładzie, gdyż wiele osób czekało na ten player właśnie z tego powodu .
Szkoda tego DTS-HD , bo mógłby być to player-alternatywa , ale i tak myślę, że te bebechy znajdziemy jeszcze w wielu odtwarzaczach .
Pzdr.
BTW - dziwić się można ludziom chcącym wydawać 5 krotność ceny Samsunga, bo jeśli dżwięk po HDMI nie ma prawa się różnić , a video
przy takiej elektronice może być w ślepych testach nie do odróżnienia , to ... po co przepłacać ? Za spokój sumienia,że mamy naj, naj ?
Samsumg, czy Panasonic nigdy nie dotarli ze swoimi produktami do klasy HI-End.
Czyżbyś nie zauważył, że bebechy BR DENONA 2500, to .... Panasonic w ładnej obudowie ?
Panas 50 zajmuje szczytowe miejsce w rankingach magazynów A/V - ciekawe dlaczego ?
Bo w swojej klasie jest dobry ; ) ale chyba nie powiesz, że HI-End bo to jest czasem nawet low... patrząc na wiele elementów wykonania BD50. Przecież Denon 2500 to dużo ale to dużo lepsza konstrukcja w środku nie mająca wiele wspólnego z budową BD50
Nie zamierzam na nowo odkrywać koła , ale ........ poddajmy ocenie "produkty" uzyskane dzięki playerom - dźwięk i obraz .
Panasa oceniono najwyżej za jakość obrazu , dźwięku jak wiadomo, po HDMI nie ma co porównywać - musi być tak samo ! (?)
Pomijając drogie materiały użyte do budowy obudowy to nic nie tłumaczy Denona przy ustaleniu ceny , ale wiadomo, "marka" kosztuje
Zaryzykuję twierdzenie, że na aktualnym poziomie jakości BR, rozpoznanie urządzeń byłoby nie lada wyzwaniem dla oglądającego ... ale mogę
oczywiście się mylić, dlatego właśnie prowokuję konfrontację urządzeń
Ciekawe jest, że producenci urządzeń AV nie potrafią inteligentnie wybrnąć ze specyfikacji BR, dzięki której, nie da się wypuścić bitstream'em kompletu dzwięku: dzwięk z filmu oraz komentarz. I tu trafiła kosa na kamień. Jeśli chcemy oglądać film + np. PiP dodatki itp... Dzwięk musi być zdekodowany wewnątrz urządzenia. W przypadku tego Samsunga, jeśli wybierzemy opcję "bitstream re-encode" dostaniemy na wyjsciu dzwięk przekodowany do zwykłego DTS'u. Widać, że tak naprawdę, najlepszym rozwiązaniem jest albo dobre wyjście analogowe albo wysyłanie dzwięku przez HDMI w formacie PCM do wzmacniacza.
Dla mnie ten sprzecik jest podwójnie interesujacy.
- Odczytuje jak rozumiem ( i jak penie bedzie przetestowane) płytki nagrane blu ray avchd ( w końcu trzeba zrobic archiwizacje zeby cos nie poginęło),
- oraz wyjście analogowe 7.1. Nie chce mi sie pozbywać HK 645, jest nam razem dobrze
Autorus
Dokładnie to ma.
btw . Postaram się dzisiaj a max do jutro zrobić update od strony użytkowej. Bo pmcomp jak zwykle zarządził z techniką O_o
Dokładnie to ma.
btw . Postaram się dzisiaj a max do jutro zrobić update od strony użytkowej. Bo pmcomp jak zwykle zarządził z techniką O_o
Ja tam miałem robic Popcorna B-110, ten Samsung wyszedł przy okazji, śrubowkręty i młotki leżały więc Gmeru przyniósł klamora .
Teraz całą niedzielę kończę B-110 to jeszcze coś wrzucę.
Pozdro
Czyżbyś nie zauważył, że bebechy BR DENONA 2500, to .... Panasonic w ładnej obudowie ?
Panas 50 zajmuje szczytowe miejsce w rankingach magazynów A/V - ciekawe dlaczego ?
Ad.1 Jeżeli Denon to w środku Panasonic 50 to dlaczego steroplay ocenił wyżej dźwięk z Denona ( a testowali obydwa) , wprawdzie tylko o jeden punkt, ale zawsze. Czyżby za obudowe?
Ad.2 Dlatego, że jeszcze nie pojawiła się prawdziwa konkurencja...
Ja czekam na Denona BD3800, chyba, że wypuszczą jeszcze bardziej zaawansowany produkt... może Marantz?
A na jednym z forów tak użytkownik opisał swoje pierwsze starcie z Panasem BD50:
A przy okazji to drobny problemik zaliczyłem.Po włożeniu płyty - klasyczne DVD odtwarzacz zaczął dziwne dźwięki wydawać.Wygladało jakby coś z napędem nie tak było.Powtarzało się to tylko z jedną płytą.Już myślałem że pechowiec jestem i do serwisu pognać trzeba - po 2-och dniach od zakupu (!),ale ponieważ zabezpieczeń na śrubach nie było,to rozkreciłem gada.No i po "dokładniejszych" oględzinach uznłem, że to obudowa wibruje.Po oklejeniu brzegów cienką folia-jak reką odjął...
No i dlatego ja dziękuje za taką firme... i za takie "drobne" problemy jak opisał użytkownik...
Ad.1 Jeżeli Denon to w środku Panasonic 50 to dlaczego steroplay ocenił wyżej dźwięk z Denona ( a testowali obydwa) , wprawdzie tylko o jeden punkt, ale zawsze. Czyżby za obudowe?
Ad.2 Dlatego, że jeszcze nie pojawiła się prawdziwa konkurencja...
Ja czekam na Denona BD3800, chyba, że wypuszczą jeszcze bardziej zaawansowany produkt... może Marantz?
odnosnie hi endu i obrazu to mam materiał HD z PS3, LX70A, XE1, SKY HD i naprawde skrzynka wódki temu kto widzi róznice w jakosci obrazu na materiale HD. Jeśłi idzie o obraz to jeśli jest dobry materiał HD to naprawde jest ok. a róznice są niezauwazalne.
Jeśli idzie o audio to po złączu HDMI to wszystko zalezy od amplitunera i głośników a player nie ma nic do tego. Po alalogu - jak widze 7.1 w samsungu to myślę że tak troszkę na siłę to zrobili bo oni mają a reszta nie i dobry chwyt marketingowy, ale jakoś nie widze połączenia samsunga po analogu z np. KRELem itp bo i tak samsung zabije dźwięk. Może Gmeru będzie miał chwilkę to sprawdzi.
pozdr. dawmac
Ja myśle, że jakość odtwarzacza Blu Ray łatwo sprawdzić, patrząc jak sobie poradzi z tradycyjną płytą DVD. To będzie wyznacznik co tak naprawde sprzęt potrafi...
Ja myśle, że jakość odtwarzacza Blu Ray łatwo sprawdzić, patrząc jak sobie poradzi z tradycyjną płytą DVD. To będzie wyznacznik co tak naprawde sprzęt potrafi...
ja uważam że nie am to nic wspólnego z jakością odwarzacza. Jeśli chcemy poprawić DVD to mozna kupić DVDO VP50pro i tani player DVD bo w końcu BR player ma odwarzać płyty BR i ma to robić jak najlepiej. . Dla mnie w przypadku BR playera ma znaczenie: czas startu filmu, jak głośno pracuje, stabilność urzedzeina czy się nie wiesza, nie blokuje itd. , jakość wykonania czy nic nie klekocze, skrzypi itd. i wedłóg starej szkoły czym cięższy tymlepiej Jakość z płyt BR jest bardzo zbliżona miedzy najtańszym BR playerem a topowymi jednostkami.
pozdr. dawmac
Ja czekam na Denona BD3800, chyba, że wypuszczą jeszcze bardziej zaawansowany produkt... może Marantz?
To będzie wśrodku dokładnie ten sam player.
Pozdro
Denon 3800 to nie będzie ten sam player. Od znajomego z Hornu wiem o pewnej ciekawej inowacji w środku związanej z usuwaniem z obrazu tzw. ziarna, czego nie potrafi jak na razie żaden odtwarzacz. Oczywiście BD2500 tego nie posiada.
Pozdrawiam
Denon 3800 to nie będzie ten sam player. Od znajomego z Hornu wiem o pewnej ciekawej inowacji w środku związanej z usuwaniem z obrazu tzw. ziarna, czego nie potrafi jak na razie żaden odtwarzacz. Oczywiście BD2500 tego nie posiada.
Pozdrawiam
usuwania ziarna z BR czy DVD ?
pozdr. dawmac
No to teraz odpowiedzmy sobie na pytanie czym zajmuje się Broadcom a czym Reon ?
Broadcom potrafi ( nawet w tej wersji ) zająć się skalowaniem i usunięciem przeplotu , to samo zadanie
+ kilka innych potrafi także wykonać REON i w tym wypadku uważam, że to jemu powierzono te jakże
ważne zadania . Czy więc przy odtwarzaniu BR na 100 % w obróbce obrazu nie bierze udziału REON ?
( polecam analizę materiałów firmowych Broadcoma i Silicon Optix , a może i warto napisać do nich ? )
Użyty w tym modelu Broadcom nie jest najnowszym dzieckiem tej firmy - był juz w wielu odtwarzaczach,
a jeśli wierzyć specyfikacji i spekulacjom , to nie jest fizycznie pomóc przy dekodowaniu DTS HD-MA na
pokładzie , max. to DTS HD-HR , więc to rozwiewa wszelakie nadzieje liczących na cud .
.
usuwania ziarna z BR czy DVD ?
pozdr. dawmac
Z tego co pamiętam to z BR.
Pozdrawiam
Z tego co pamiętam to z BR.
Pozdrawiam
ale jakie ziarno w BR ? Sprawdzałem nie raz, nie dwa > LX70A > Onkyo 905 > LX6080 vs LX70A > LX6080 i starałem się jak moglem i roznicy nie widziałem. Jesli mamy zapis na BR 1080p i wysyłamy po HDMI to do TV o matrycy 1080p to wydaje mi się że procesor nie za bardzo ma co robić. Transfer z płyty jest wystarczający aby obraz był płynny itd itp. Ja się przyznam bez bicia , że jestem zakręcony odnośnie BR i skalerów i polepszaczy obrazu. Może ktoś madry się wypowie i rozjaśni sprawę bo ja powoli dochodze do wniosku , ż ejuż mamy takie pranie mózgu zrobione przez ten cały marketing że jeszcze trochę i będziemy wierzyli że TV musi stac na północnej ścianie a nie południowej i wpływ na obraz ma zyła wodna jaka płynie pod naszym domem
pozdr. dawmac
Sprawe występowania tego "ziarna" potwierdził mi ostatnio testujący mój projektor Juliusz Kornaszewski z magazynu kino domowe. I mało tego powiedział mi, że producenci filmowi robią to celowo...aby obraz nie był zbyt cukierkowy...
Sprawe występowania tego "ziarna" potwierdził mi ostatnio testujący mój projektor Juliusz Kornaszewski z magazynu kino domowe. I mało tego powiedział mi, że producenci filmowi robią to celowo...aby obraz nie był zbyt cukierkowy...
czyli nowe playery denona beda robiły nam cukierkowy obraz wbrew temu co chciał producent, czy aby to na pewno dobrze ?
pozdr. dawmac
WYBÓR, CZY SKORZYSTAMY Z TEJ OPCJI NALEŻY JAK ZAWSZE DO UZYTKOWNIKA...
Oczywiście zależy to jakim sprzętem towarzyszącym będziemy podłączeni...
Część Video dopisana. Zapraszam bo bardzo fajny artykuł dodałem
Po zamieszczeniu tego MEGA-TESTu dostałem informacje z Samsung Polska, że jeszcze w tym roku pod koniec września dostepny będzie upgrade firmwareu do BD-Live (czyli Profile 2.0) i DviX. Pod koniec października dostepny będzie upgrade do dekodowania na pokładzie DTS HD HR. Obsługa DTS HD MA nie będzie dostepna w tym roku.
Pozdro
Obsługa DTS HD MA nie będzie dostepna w tym roku.
Bardzo dyplomatyczny zwrot - wypadałoby więc pociągnąć temat i zapytać, czy firma SAMSUNG zamierza
kiedykolwiek wzbogacić ten model o możliwość dekodowania na pokładzie DTS - HD Master Audio i rozwiać
wątpliwości co do fizycznych możliwości takiej operacji, gdyż jest wiele niewiadomych odnośnie takiej
możliwości przy zastosowaniu chipsetu BROADCOM BCM7440
BTW - Opis playerka ze wszechmiar rewelacyjny - Gmeru i Pmcomp staneli na wysokości zadania, ale ...
... zabrakło chyba najważniejszego - próby ocenienia jakości obrazu i dźwięku w konfrontacji z innymi playerami,
aby potencjalny nabywca mógł łatwo umiejscowić sobie ten model na określonej "półce" w wartościach bezwględnych,
bez oceniania jakości obudowy , budowy , funkcjonalności - bo koń jaki jest, to każdy widzi !
Dwa playery pod dwa wejścia HDMI , kalibracja każdego wejścia pod konkretny odtwarzacz ( mega-ważne) i jedziemy
KATEGORIE OCENY :
Blu-ray vs Blu-ray ( 1080/24p)
DVD vs DVD
a także
Audio HDMI vs Audio HDMI
Audio analog vs Audio HDMI
Bo jeśli różnice są pomijalne, to ... po co przepłacać !
Hm BoDeX powiem Ci tak.
Z obrazem nie jest łatwo. Przeglądałem sobie wczoraj Audio Video i zobaczyłem jak autor napisał, że jeden BD świeci ostrzej od drugiego (chyba BD50 od 1500 - muszę sprawdzić dzisiaj). Zostały także zaprezentowane zdjęcia: jedno dość nieostre drugie ostre... ale jak może z BD być nieostry obraz?
A ja w domu wsadziłem nos w ekran i NIE WIDZĘ ŻADNYCH RÓŻNIC w ostrości i jakości. Robiłem też zdjęcia. To suwakami samego telewizora można więcej namieszać niż zobaczyć różnice w jakości obrazu z samego urządzenia BD. Może w jednym jest minimalnie inny odcień czerni bo tak ustawiono to w samym playerze ale.... to są tak wielkie niuanse, że nie warto o tym wspominać.
Dlatego cholernie mnie interesuje jak można np. skalerem poprawić jakość BD ; ) Bo wiele czynników może poprawić jakość np. sama kalibracja TV itd.... trzeba chyba podjąć decyzję co znaczy słowo poprawić jakość? Jak zdejmuję albo dodaję ostrości w TV to też poprawiam jakość ; )
Ja stawiam jednak 2500 na pierwszym miejscu chociaż BD50 ma z kolei dodatkowe ustawienia obrazu ale po co mi one jak mam to samo w TV? A reon to reon ; )
Obsługa DTS HD MA nie będzie dostepna w tym roku.
właśnie, co z tą obsługą DTS-HD MA, nie będzie dostępna w tym roku czy w ogóle się nie pojawi. Jeżeli to drugie to jednak BD50 do starszych ampli będzie lepszy.
BoDeX, fajnie, ze zamiesciles linka do naszych recenzji na tej stronie, http://www.blu-ray.com/players/players.php...how=userreviews
FORUM rzadzi
Przeczytałem wszystko - zrozumiałem 30%.
Pomóżcie teraz i odpowiedźcie na pytanka:
1. to coś czyta płyty DVD+R DL, czy DVD-R DL, czy wogóle nie czyta Double Layer?
2. rozumiem ze to coś nie odtwarza *.avi, *.mkv?.
3. czy to cos super wypasione: "procesor Silicon Optix HQV" - powinno być także w telewizorze, odbiorniku satelitarnym i gdzies tam jeszcze?
Czy wogóle ktoś widział pudełko odtwarzające DVD, AVI, MKV - majace w sobie "prawie" wszystkie kodeki, czytajace napisy - coś co może obsługiwać kobieta?
Czyli: "wyjmij sobie kochanie z szafki płytkę jaką chcesz, tytuły są nadrukowane, naciśnij na tym czarnym pudełku pod telewizorem LOAD, włóż płytkę, przyciś LOAD, usiądź wygodnie w fotelu i nie przeszkadzaj bo oglądam mecz u siebie w pokoju."
Królestwo dam za coś takiego.
Czy wogóle ktoś widział pudełko odtwarzające DVD, AVI, MKV - majace w sobie "prawie" wszystkie kodeki, czytajace napisy - coś co może obsługiwać kobieta?
Czyli: "wyjmij sobie kochanie z szafki płytkę jaką chcesz, tytuły są nadrukowane, naciśnij na tym czarnym pudełku pod telewizorem LOAD, włóż płytkę, przyciś LOAD, usiądź wygodnie w fotelu i nie przeszkadzaj bo oglądam mecz u siebie w pokoju."
Królestwo dam za coś takiego.
http://hdtvpolska.com/index.php?showtopic=...mp;#entry117034
Ile płacisz ?
PS. nie czyta wszystkich DVD, ot taka mała przypadłość.
Pozdro
A nie mówiłem że SLIMy to K*U*P*A , a nie mówiłem ?
Ale temat nie o tym, więc nie śmiecić tu o jakichś "wynalazkach" !
http://hdtvpolska.com/index.php?showtopic=...mp;#entry117034
Ile płacisz ?
Można coś takiego kupić gotowe?
1. to coś czyta płyty DVD+R DL, czy DVD-R DL, czy wogóle nie czyta Double Layer?
2. rozumiem ze to coś nie odtwarza *.avi, *.mkv?.
3. czy to cos super wypasione: "procesor Silicon Optix HQV" - powinno być także w telewizorze, odbiorniku satelitarnym i gdzies tam jeszcze?
dot. Samsunga BD-P2500:
1. czyta
2. nie odtwarza, choć jesienią po wgraniu nowego softu będzie odtwarzał DviX'y czyli *.avi. O mkv zapomnij.
3. to dobre pytanie. Moim skromnym zdaniem powinno być w TV ale się nie spotkałem. Teraz Toshiba planuje wypuścić TV z prockiem Cell na pokładzie ("taki sam" jak w PS3). Dlatego producenci dają ulepszacze w odtwarzaczach czy amplitunerach. Służy to to w skrócie do poprawiania jakości sygnału SD. A dlaczego powinien być w TV? Bo wtedy wystarczyłby jeden do wszystkiego czyli do wszystkich urządzeń podpiętych do TV. I producenci zarobili by mniej kasy. A tak wpychają procki gdzie popadnie. Ot taka moja mała teoria spiskowa. Inaczej to się nazywa marketing.
Co do zakupu gotowego urządzenia, do którego dałem Ci link jest ... z tej samej stajni i nazywa się Popcorn Hour A-110. Musisz "tylko" do niego włożyć twardy dysk i po USB podłaczyć napęd DVD w zewnętrznej obudowie.
Ma niestety wielką wadę, bardzo niski, a ja stwierdzę że nawet ujemny WAF.
Jak byś nie wiedział WAF to Wife Acceptance Factor (tu dokładny opis: http://en.wikipedia.org/wiki/Woman_acceptance_factor) .
Wygląda po prostu obrzydliwie .
A tu TOP-lista 10-u urządzeń "elektronicznych" o nieprzeciętnie wysokim WAF: http://news.cnet.com/2300-1041_3-6129199-1.html?tag=mncol (pochwalę się: mam 3 przedmioty z tej listy )
Dlatego, jeżeli sprzedałbym Ci opisywanego Popcorna B-110 to cena byłaby kosmicznie wysoka z 3-ech powodów:
- złozyłem go dla siebie, chcę używać a nie sprzedawać (a dodam, że mam do niego jeszcze specjalną srebrną aluminiową walizkę )
- w takiej postaci jest nie do kupienia, trzeba go złożyć samemu albo komuś zlecić. Złożenie było pracochłonne i upierdliwe więc musi mieć wprost proporcjonalne przełożenie na cenę.
- trafia się potencjalny kupiec to trzeba go ogolić
Pozdro
No nie - nie może być brzydki - to dla kobiety głownie!
" Telewizor musi wisieć na ścianie, musi się dać go przesunąć z pilota jak siedzę na swoim fotelu albo leżę na podłodze bo pod kątem żle widać , żadnych kabli po podłodze, kolumny w odcieniu mebli, te skrzynki metalowe w szafce i tylko czarne, a najlepiej żeby były schowane nie za szybą, ale pilot ma działać" itd
No nie jest lekko i tanio.
Ale przenieśmy sie na tamtan temacik - bo zaraz bedą wrzeszczeć że to nie tu :-)
Dlatego producenci dają ulepszacze w odtwarzaczach czy amplitunerach. Służy to to w skrócie do poprawiania jakości sygnału SD. A dlaczego powinien być w TV? Bo wtedy wystarczyłby jeden do wszystkiego czyli do wszystkich urządzeń podpiętych do TV.
Ale procesor w amplitunerze też chyba nie jest złym wyjściem, do niego można wszystko podłączyć, oczywiście musi przyjmować też wszystkie rodzaje sygnału analogowego, a z tym bywa różnie.
pozdr.
Witam.
Dwa pytanka. Jedno troche nie z tej beczki ale powiazane.
OK tygodnia temu kupilem PS3. Z tej okazji na allegro wystawiłem P1400 (Sprzedał się).
Co teraz? Kupić P1500 czy czekać za P2500.
Czy narazie w ogole nie kupować i zostać przy PS3?
obecnie nie za czeto ogladam filmy BD ale jak juz wpadnie mi taka płytak to che sie tym cieszyć w pełni. Dlatego zstanawiam się czy czekać za P2500 z HQV?
Czy w ogóle to HQV przy moim LE40M87 cos da?
Poza tym co do dźwieku:
cyt. "...Mam 1400 i od niedawna mam PS3. Oba podpięte są do sr605.
Mam płytę z próbkami HD Samplerki. Kiedy odtwarzam na 1400 na ampku widzę ze jest dźwięk True HD a kiedy ten sam klip puszczam prze PS3 to ampek pokazuje mi DD. Dlaczego? Na PS3 widnieje info., ze ma dekoder True HD. Oba podpięte kablem HDMI 1.3a..."
Z góry dziekuję za odp.
Pozdr.
Zostać przy ps3 To oczywista oczywistość
Ja stawiam jednak 2500 na pierwszym miejscu chociaż BD50 ma z kolei dodatkowe
ustawienia obrazu ale po co mi one jak mam to samo w TV? A reon to reon ; )
Czy można już zaryzykować twierdzenie, że każdy współczesny BR odtwarza obraz IDENTYCZNIE ???
Bo jeśli za chipsetem jest tylko wyjście na HDMI , to właściwie należałoby oceniać konstrukcje z różnymi
chipsetami , a np. porównanie Panasa (95pkt.) z Denonem 2500 (105pkt) można wsadzić między bajki ! ! !
Witam
mam pytanko do pmcomp:
Czy ten otwarzacz Samsung BD-P2500 czyta płyty DVD+R i DVD+R DL,
chodzi mi o format DVD-Video ?
Mam dużo płyt DVD nagranych na DVD+R i bardzo zainteresował mnie
ten model samsunga.
Przeczytałem sporo ale informacje są niejednoznaczne, wg specyfikacji
wychodzi, że czyta tylko płytki DVD-R.
pmcomp, ty testowałeś osobiście Samsunga BD-P2500, czy możesz mi
potwierdzić to, że odtwarzacz radzi sobie z płytnmi DVD+R i DVD+R DL ?
z góry dziękuję i pozdrawiam
dzięki za ciekawe i profesjonalne testy
Witam
mam pytanko do pmcomp:
Czy ten otwarzacz Samsung BD-P2500 czyta płyty DVD+R i DVD+R DL,
chodzi mi o format DVD-Video ?
Mam dużo płyt DVD nagranych na DVD+R i bardzo zainteresował mnie
ten model samsunga.
Przeczytałem sporo ale informacje są niejednoznaczne, wg specyfikacji
wychodzi, że czyta tylko płytki DVD-R.
pmcomp, ty testowałeś osobiście Samsunga BD-P2500, czy możesz mi
potwierdzić to, że odtwarzacz radzi sobie z płytnmi DVD+R i DVD+R DL ?
z góry dziękuję i pozdrawiam
dzięki za ciekawe i profesjonalne testy
Nie testowałem płyt nagrywalnych DVD.
Testowalismy tylko nagrywalne BD. Nie mamy już dostępu do playera więc tego nie sprawdzimy.
Pozdro
SAMSUNG lubi poddenerwować nabywców swoimi opisami, że nie lubi +
W praktyce nie powinno być jednak kłopotów z ich odtwarzaniem ( 1400 i 1500 latają aż miło )
No, ale faktycznie - chcesz mieć pewność, to musisz samodzielnie sprawdzić .
CENA 349 Euro ! ( u Krzyżaków )
Warszawa media markt cena 1490 PLN bez promocji
Warszawa media markt cena 1490 PLN bez promocji
Napisz dokładnie w którym bo w Lublinie dzwoniłem jeszcze nie mają.
MM Ostrobramska sa oba modele 1500 za 990 i 2500 za 1490
w Gdańsku też nie mają, zaproponowali BD-P1400 za tysiaka, facet powiedział że niemal niczym się nie różni ;-)
he he Chlopaki z Sturna i MM to mistrzowie wciskania kitów
na dokladke to w MM w wawie al. Krakowska maja sony 350 za 890 PLN cena baaardzo dobra to tak jakby ktos jeszcze zastanawial sie co wybrac
Warszawa media markt cena 1490 PLN bez promocji
W digitalo jest za 1599zł. (szukają jelenia ) na idealo.de za271,95 EUR
Chyba tak, bo w MM jest za 1 500 zł.
W którym? Dziś w saturnie samsung 1400 widziałem za 1200zł Załamka.
W digitalo jest za 1599zł. (szukają jelenia ) na idealo.de za271,95 EUR
Dziwne masz to Idealo - http://www.idealo.de/preisvergleich/Offers...00-samsung.html
MM na ul. Ostrobramskiej w Warszawie
Dziwne masz to Idealo - http://www.idealo.de/preisvergleich/Offers...00-samsung.html
Nie dziwne (to moje idealo ) tylko nieco "wcześniejsze" od Twojego widzę ,że tam też kombinują ,wtedy kiedy wysyłałem ten post. , był (BD-P2500 ) naprawdę w tej cenie.
Jak podłączyć audio 7.1 do tego samsunga. Konkretnie zastanawiam sie czy lepiej sub podpiać do amplitunerka HK, czy do samsunga?
Autorus
Chyba tak, bo w MM jest za 1 500 zł.
Na idealo.de ok.1250 zł z przesyłką do domu w PL. Ceneo-1547.73 zł do 1699.00 + przesyłka
http://www.idealo.de/preisvergleich/Offers...00-samsung.html
A w eldomie mozna za 1104zł
http://www.eldom.pl/kat-odtwarzacze-dvd-10...iltr%5B2482%5D=
Na razie w sklepach brak ciekawszych ofert 2500
Muszę sie pochwalić = dziś stałem się - jak na razie - szczęśliwym posiadaczem w/w blu-raya - po pierwszych pobieżnych testach obraz generowany z płyt BD jest - moim zdaniem - znakomity. Reszte powoli będę testowal i poznawał
A w eldomie mozna za 1104zł
http://www.eldom.pl/kat-odtwarzacze-dvd-10...iltr%5B2482%5D=
Przy odrobinie chęci mozna go kupić w cenie 999-1099.
Właśnie stałem się posiadaczem nowego playera. Niestety... muszę powiedzieć, że jestem wielce rozczarowany odnośnie odtwarzania DVD. Jakość obrazu jest przeciętna. Wygląda jakby ten cały HQV był wielkim kitem marketingowym. Już dvd z Tvixa wygląda znacznie lepiej. Proszę, niech mnie ktoś oświeci/wyprowadzi z błędu lub może skoryguje moje ustawienia: Jeżeli wybiorę Sharpnes lub DVD Noise reduction jakość obrazu drastycznie się pogorsza, kolory są wyprane i jakieś niemrawe, obraz dostaje ataku pikselozy. Why???
Byłbym dźwięczny jakby jakiś "szczęśliwy" posiadacz nowego Samsunga wypowiedział się o jakości obrazu z DVD.
Dodam, że zrobiłęm update firmware. Odtwarzacz dostał opcję Divix Video on Demand. Nie testowałem więc nie wiem. Również fajnie by było jakby możnabyłoby dowiedzieć się coś więcej na ten temat.
Czekam na opinie/rady.
Najpierw co z czym jest połączone:
1. Pioneer 42" 4280XD + ów Samsung kablem Audioquesta HDMI - w odtwarzaczu powyłączałem wszelkie polepszacze, o których wspomniałeś i obraz z DVD jest bardzo dobrej jakości - dodam, że jest identyczny jak z Pioneera DVR 555 po HDMI ze skalowanie do 1080p - wnioskuje więc, że u Ciebie nie jest to raczej wina Samsunga tylko czegoś innego być może?
Zapomniałem dodać - zrobiłem mały teścik dotyczący jakości kabli HDMI - czy zobaczę różnicę - mam do wyboru kabel "Supra" i wspomniany Audioquest - podłączyłem więc najpierw Suprą i przyszli znajomi - oglądamy a oni pytają, dlaczego taki zarnisty jest ten obraz - zmieniłem więc na Audioquesta i wszystko wróciło do normy - ostrość-gładkość itd. - to tak w kwestii różnych zdań co do jakości kabli HDMI.
Mój sprzęcior:
Samsung LE32R71, rozdz.1080i, kabel HDMI MONSTER dobrej jakośći, wszystko puszczone przez ampa DENON AVR-1909.
Wczoraj zapodałem Władcą Pierścieni i jakość już była znacznie lepsza, trochę pogrzebałem w ustawieniach, wyłączyłem konwesję w Denonie, wyłączyłem wszystkie polepszacze w blu-raju (swoją drogą to po co one są jak tylko pogarszają obraz???). Już jest zadawalająco.
Jeszcze z innej beczki. Pojawiło się nowe firmware 2.0 do naszego playera, z NETFLIX-em (streaming video ze stronki) niestety nie mogę zrobić u mnie updatu (jak wybiorę automatyczny update z menu playera to pisze, że mam najnowszą wersję, a jak spróbuję przez USB to wywala, że Error). Może ten update jest tylko do USA? Czy komuś się udało może to zrobić? Oprócz Netflixa, ponoć poprawiono wyświetlanie Video z DVD. Ciekawe.
No właśnie - po co są?? - co do najnowszego firmwaru- u mnie jest podobnie - twierdzi, że jest najnowszy:) - trzeba poczekać
No właśnie - po co są?? - co do najnowszego firmwaru- u mnie jest podobnie - twierdzi, że jest najnowszy:) - trzeba poczekać
Pewnie to jest kwestia praw autorskich. Filmy, które można oglądać/wyporzyczać on-line w USA nie są już tak dostępne w Europie (np. Itunes). Brakuje takiego Netflixa w wersji europejskiej.
Zapomniałem dodać - zrobiłem mały teścik dotyczący jakości kabli HDMI - czy zobaczę różnicę - mam do wyboru kabel "Supra" i wspomniany Audioquest - podłączyłem więc najpierw Suprą i przyszli znajomi - oglądamy a oni pytają, dlaczego taki zarnisty jest ten obraz - zmieniłem więc na Audioquesta i wszystko wróciło do normy - ostrość-gładkość itd. - to tak w kwestii różnych zdań co do jakości kabli HDMI.
Maxiuca, przecież cyfra to cyfra a tu taki ZONK.
Pozdro
Maxiuca, przecież cyfra to cyfra a tu taki ZONK.
Pozdro
SZKODA GADAĆ - TYM BARDZIEJ PISAĆ
Zapomniałem dodać - zrobiłem mały teścik dotyczący jakości kabli HDMI - czy zobaczę różnicę - mam do wyboru kabel "Supra" i wspomniany Audioquest - podłączyłem więc najpierw Suprą i przyszli znajomi - oglądamy a oni pytają, dlaczego taki zarnisty jest ten obraz - zmieniłem więc na Audioquesta i wszystko wróciło do normy - ostrość-gładkość itd. - to tak w kwestii różnych zdań co do jakości kabli HDMI.
To bardzo ciekawe
Mnie bardziej zaciekawił wpis Drake79. Kupa z Reonem??? Może nie takie ustawienia, może jakieś ulepszacze w TV włączone i się gryzą?
I zawsze mnie zastanawia, czy Reon w klocku za 1,5kPLN to to samo co w klocku za kilka kPLN? Scalak może i ten sam, ale nie wszystkie algorytmy uruchomione?
Tylko, ze u mnie na plazmie pioneera nic sie nie gryzło - obraz idealny - poza wspomnianym małym kesperymentem
Kwestię jakości HDMI pozostawiam koledze Maxiuca, ja jestem posiadaczem kabli głośnikowych Supra Ply 3.4/S w cenie koło 30 złotych za metr, które sobie leżą w szafie i czekają na kolumny w których będę musiał wyciąć większość wysokich tonów. Szczęście, że kupiłem tylko 2 x 2 m, może kiedyś wepnę je w jakiś bi-amp do głośników basowych.
A na marginesie muszę stwierdzić, że nawet znajomi Szwedzi (supra jest szwedzka) stwierdzają, że jest to jedna z najbardziej "rozreklamowanych" firm.
Jeszcze wracając do jakości obrazu. Niech mnie ktoś wyprowadzi z błędu albo potwierdzi, że jakość DVD jest tylko niewiele lepsza niż ta z Tvixa. A o jakimś zniewoleniu jakością obrazu nie ma mowy. Muszę od razu napisać, że mój LCD to tylko 1080i bez 24klatek. Może ktoś z tą opcją i z Full HD mógłby uzupełnić naszą wiedzę z tego zakresu. Może kolega, który przeprowadził test?
Mam pytanko. Czy wspomniana w teście "głośna praca czytnika BD" oznacza głośną pracę prze tzw starcie filmu, czy także w trakcie odtwarzania ? Podoba mi się ten player, ale ta "głośna praca".
Pracę napędu słychać cały czas, ale tylko przy ściszonym audio Oglądając i słuchając film przy typowych ustawieniach głośności dla kina domowego jest to pomijalne zjawisko.
[quote name='BoDeX' post='116951' date='07.09.2008, 13:15 '
Panas 50 zajmuje szczytowe miejsce w rankingach magazynów A/V - ciekawe dlaczego ? [/quote]
Wygląda na to, że jest nowy król BD, który rozkłada te wszystkie plastikowe wyroby BD:
"Blaue Eminenz" - Der beste Blu-ray-Player in AUDIO 12/2008
?Nun ist die BIu-ray-Scheibe endlich nicht mehr nur das ewige Zukunftsformat, sondern angekommen in der Gegenwart. Sie hat vieles durchgemacht. Formatkriege, eine düstere Zeit schlechter, viel zu eilig produzierter Veröffentlichungen und den Hohn und Spott ihrer Kritiker, weil die frühen Wiedergabegeräte nicht nur ziemlich kostspielig, sondern auch mit sehr speziellen Eigenarten ausgestattet waren. Umso schöner, dass jetzt eine neue Ära anbricht. Eine Zeit der qualitativ hochwertigen Musik-Produktionen, und eine Zeit der audiophilen Blu-ray Disc-Player - wie den DVD-3800BD von Denon.
Beste Gene
Schon der Anblick lässt keine Zweifel an seiner Bestimmung aufkommen. "Ich bin ein HiFi-Gerät steht da dick in unsichtbaren Lettern auf der gebürsteten Metallfront geschrieben. Das massige Gehäuse, die vergoldeten Cinch-Anschlüsse, das schimmernde Logo, das elegant ausfahrende Laufwerk, alles erinnert .an die legendären Universal-Player aus dem Hause Denon. Auch der Name verweist mit dem altertümlichen Präfix "DVD" auf die berühmte Verwandtschaft.
Selbst bis in die Eingeweide des Players setzt Denon das Prinzip fort. Das aus den großen PIayem bekannte "D.D.5.C"-Layout (Dynamic Discrete Surround Circuit) trägt nun den Zusatz HD, arbeitet aber für die analoge Audioausgabe nach wie vor nach dem seIben Prinzip. Mehrkanal-Bitströme, darunter auch alle (!) HD-Tonformate von Dolby True HD bis DTS-HD Master, werden erst von einem SHARC-DSP von Analog Devices dekodiert, bevor sie an einen weiteren, eigens für das Post-Processing abkommandierten DSP weitergereicht werden. Sind dort alle nötigen Modifikationen wie Bass-Management oder Laufzeiten-Korrekturen eingeflossen, übernimmt ein weiterer Mikroprozessor die Herrschaft über die Audiodaten.
Verarbeitet von vier 192 kHz/24-Bit-fähigen Burr-Brown-D/A-Wandlern, gelangen diese dann schließlich zum analogen Mehrkanal-Ausgang. Besitzer eines AV-Receivers ohne oder mit nur hinlänglich audiobegabtem HDMI-Eingang werden sich sicherlich über diese AnalogAlternative freuen.
Zweikanalige PCM-Daten erfahren sogar eine Extrabehandlung: Diese werden erst per "Advanced AL24 Processing" auf 192 Kilohertz und 24 Bit Auflösung aufgeblasen, bevor sich ein eigener Burr-Brown-Chip um die Ausgabe an den separaten Stereo-Ausgängen kümmert. Für den ungetrübten Musikgenuss lässt sich auch die Videosektion abschalten und bei Bedarf selbst das Frontdisplay des Players ausknipsen.
Natürlich aber reicht der Player die HD-Datenströme auf Wunsch auch gänzlich unbehandelt an den HDMI-Ausgang weiter. Und auch eine Konvertierung in peM steilt kein Probiem dar. Bis zu acht Kanäle schickt der Denon dann per HDMI-Kabel an den Receiver. Gut für ailjene, deren AV-Bolide noch mit der HDMI-Version 1.2 auskommen muss oder die sich gerne" mit Button-Klicks oder Bonus-Kommentaren auf der Blu-ray Disc ihre Zeit vertreiben.
Um solche "Secondary Audio"-Spuren zu nutzen, muss der Player nämlich alle vorhandenen Tonspuren auf der Disc dekodieren, diese mischen und als PCM-Datenkost dem AV-Receiver servieren.
? Dafür unterstützt der DVD-3800BD alle ? optionalen Funktionen einer Blu-ray-Scheibe wie "Picture-ln-Picture"-Modi. Wer einen Blick auf die Rückseite riskiert, freut sich zunächst über den fehlenden, verräterischen Lüftungsschacht eines Ventilators. Aber es gibt doch einen, versteckt unter der Videoplatine. Dort ist er aber nicht aus List und Tücke untergebracht, sondern er soll ja in erster Linie den Videoprozessor kühlen.
BERAUSCHENDE BILDER
Dieser braucht auch die Extraportion kalte Luft, muss er doch eine immense Datenflut verarbeiten. Zunächst aber kümmert sich ein Panasonic-Chip ausschließlich um die Dekodierung des Videoformats. Dann reicht er die Daten an den eigentlichen
Superstar auf dem Videoboard weiter, einen Realta HQV von Silicon Optix. Dieser High-End-Prozessor kümmert sich mit Zehn-Bit-Auflösung um die Videobilder, skaliert bis auf 1920 mal 1080 Pixel (die HDMI-Auflösung ist bequem per Taste
auf der Player-Front umstellbar), deinterlaced und schickt den Datenstrom auf Wunsch über einen separaten D/A-Wandler auch an die analogen YUV-Ausgänge.
Dazu bietet er sowohl für SD- als auch HD-Videomaterial umfangreiche Bildjustage-Möglichkeiten und rückt mit seiner "Noise Reduction" auch dem grobkörnigsten Rauschen zu Leibe. Das Resultat dieser Bemühung ist wortwörtlich sehenswert. Der Denon bietet bislang ohne Zweifel eines der besten Blu-ray - und DVD-Bilder: scharf, sensationell aufgelöst, mit satten, rauscharmen Farben. Die adaptive Rauschunterdrückung, die sich bewegende Objekte vor einem körnigen Hintergrund erkennen und möglichst nicht bearbeiten soll, funktioniert hervorragend.
UNIVERSAL-PLAYER
Bei Analog-Audio ist der Denon - wie es seine Gene vermuten lassen - auf Augenhöhe mit den verwandten Universal-Playern. Majestätisch, charmant und elegant intoniert er sowohl CDs als auch den mehrkanaligen, unkomprimierten Surround-Sound einer Blu-ray Disc? der Denon konterte mit ausdrucksstarken, geschmeidigen Mitten. Noch besser klangen die HD-Tonformate über den HDMI-Ausgang:
Dynamischer, kräftiger und imposanter tobten Drumsticks über das Schlagzeug und kletterten Bassläufe die Tonleiter entlang?, ist der Denon DVD 3800BD ohne Übertreibung der bislang universellste und audiophilste Blu-ray-Player."
Willkommen in der Zukunft. Player wie der DVD-3800BD lassen eine neue Ära der Blu-ray Disc anbrechen. Egal ob für CD, DVD oder Blu-ray. egal ob analog oder digital: Dieser Player ist ohne Zweifel ein HiFi-Gerät. Keine schmale Flunder, kein Wegwerfprodukt ? Für echten Genuss braucht es eben auch Zeit.
+ audiophiler Universalplayer für CD, DVD und BD, sowohl analog als auch digital
1.Klang analog
2.Klang digital
3.Klang HDMI
Bildqualität (BD/DVD)
Gesamturteil
1.sehr gut (85 Punkte)
2.sehr gut (80 Punkte)
3.überragend (95 Punkte)
überragend (145/105 Punkte)
überragend (97 Punkte)
High-End-Klasse
A podobno Denon to nie HI-End, jak to chyba ktoś z tego forum twierdził...
Witam.
Proszę o małe ( może duże ) porównanie. Chcę kupić odtwarzacz BD, jednocześnie zależy mi na konsoli PS3. Jak wypadnie porównanie Samsung BD-P2500 z PS3 w kontekście następujących pytań:
- czy PS/3 ma tryb 24p dla filmów ?
- czy podłączjąc PS3 do Onkyo TX-SR606 usłyszę pełny dźwięk HD ?
- jak wypada skalowanie DVD i deinterlacing PS3 w porównaniu do BD-P2500 ?
- jak głosna jest PS3 przy odtwarzaniu DVD / bluray ?
- czy PS3 jest zgodna z profilem BD 2.0 ?
- czy jest sens kupować Samsunga i PS3; sprzęt podłączę do ampli onkyo + JBL 7.1 ( może 5.1 - małe pomieszczenie ) i TV LCD SAMSUNG 46''
Byłoby super gdyby wypowiedział się autor recenzji Samsunga.
PS - czy filmy bluray mające audio 7.1 mają też ścieżkę 5.1 do wyboru, czy nie koniecznie; Onkyo TX-SR606 zmiksuje 7.1 do 5.1 ?
- jak głosna jest PS3 przy odtwarzaniu DVD / bluray ?
Ja siedzę przy oglądaniu filmów od PS3 4 metry i w ogóle jej nie slyszę.