Filmy z polskim lektorem i dubbingiem nowoĹci rapidshare download.
Witam,mam pytanko odnosnie jakosci kanałów TVP,czy są to cyfrowe przekazy czy sygnał z naziemnych nadajników konwertowany i wpuszczany cyfrowo na platforme??
cyfrowe
cyfrowe
To pewnie są dużo lepszej jakości niż w "kablówce"?
Ja akurat mam w kablówce cyfrowo ;].
dla mnie obraz jest albo do doopy albo ładny... już dawno przestałem wierzyć w to że przekaz cyfrowy jest równy idealnej jakości obrazu, czego najlepszym dowodem jest właśnie TVP.
Święte słowa!
Ja jeszcze pamiętam pierwsze reklamy sieci GSM gdzie pokazana była "krystalicznie czysta cyfrowa jakość dźwięku" i gość zadzwonił do kogoś z opery i brzmiało tak jakby się tam było ;-) Szkoda że w GSM jest taki rodzaj kompresji który muzyki praktycznie w ogóle nie przenosi a tylko (mocno zniekształcony) głos ludzki
Slogan reklamowy rządzi: CYFROWA JAKOŚĆ DŹWIĘKU I OBRAZU (bitrate 1mbps, dd 2.0)
Niestety dzisiejsza cyfrowa "jakosc" wiekszosci kanalow jest gorsza od analogu przy mocnym sygnale :-(
Niestety dzisiejsza cyfrowa "jakosc" wiekszosci kanalow jest gorsza od analogu przy mocnym sygnale :-(
Potwierdzam! Mieszkam niedaleko nadajnika katowickiego w Kosztowach. Jak chcę lepszą jakość to się przełączam na analog naziemny zamiast cyfrową "n".
Dzięki za odpowiedzi
Potwierdzam! Mieszkam niedaleko nadajnika katowickiego w Kosztowach. Jak chcę lepszą jakość to się przełączam na analog naziemny zamiast cyfrową "n".
N-ka w ogóle ma fatalną jakoś kanałów które retransmituje. Związane jest to z tym, że wpakowali aż 21 programow na jeden transponder. Średnio każdy kanał ma do dyspozycji 2.5 mbit/s. AVC jest wydajnym kodekiem, ale jednak przy takim bitrate i tak trzeba już iść na jakieś kompromisy (niższa rozdzielczość i brak makrobloków albo wyższa rozdzielczość i widoczne makrobloki), zwłaszcza kiedy mamy doczynienie z rekompresją sygnału skompresowanego wcześniej w MPEG2.
W Cyfrze kompresja też jest za mocna (chociaż jakoś samej transmisji jest niezła) a skąd Polsat bierze swój sygnał i co później z nim robi to jest duża zagadka. Czyli ze wszystkich platform jakość rozczarowuje, chociaż imho najlepszą daje Cyfra.
Stąd też oglądanie z silnego sygnału analogowego daje wciąż lepszy efekt niż z jakiejkolwiek platformy cyfrowej. Naziemne przekazy DVB mają też dobrą jakość, chociaż kompresja (w każdym razie z nadajnika Warszawskiego) jest dość mocna.
Jak wczoraj oglądałem TVP to stwierdziłem, że totalna kicha, mimo, że bitrate dochodził nawet do 8 Mb/s!!! Sam nie wiem dlaczego Polsat i TVN wyglądają o wiele lepiej mimo BR ok. 5-6 Mb/s...
Jak wczoraj oglądałem TVP to stwierdziłem, że totalna kicha, mimo, że bitrate dochodził nawet do 8 Mb/s!!!
No tak, ale nie wiadomo skąd Twoja kablówka bierze sygnał. Jeżeli np. z Cyfry (co by mnie nie zdziwiło) to mimo wysokiego bitrate nic to nie da. Jest taka zasada przy rekompresji "shit in, shit out". Tak więc bitrate to nie wszystko, liczy się źrółdo. A bitrate 5-6 Mbps to zupełnie wystarczająca jakość dla programów w pełnym PAL, dlatego TVN czy Polsat będą wyglądały dobrze, bo źródła ich sygnałów mają wysoką jakosć.
Oprócz tego to w przypadku TVP to sprawa jest dość skomplikowana, bo oni tam mają cały czas masę sprzętu analogowego, a sygnał zanim dotrze do odbiorczy często przechodzi przez kilka(naście) przetworników A-D i D-A. W wielu studiach są kamery anologowe i cyfrowe miksery, albo też odtwrotnie.
Dlatego niektóre programy wyglądają dobrze, inne źle a generalnie całość gorzej niż TVN czy ostatnio Polsat.
No tak, ale nie wiadomo skąd Twoja kablówka bierze sygnał. Jeżeli np. z Cyfry (co by mnie nie zdziwiło) to mimo wysokiego bitrate nic to nie da. Jest taka zasada przy rekompresji "shit in, shit out". Tak więc bitrate to nie wszystko, liczy się źrółdo. A bitrate 5-6 Mbps to zupełnie wystarczająca jakość dla programów w pełnym PAL, dlatego TVN czy Polsat będą wyglądały dobrze, bo źródła ich sygnałów mają wysoką jakosć.
Oprócz tego to w przypadku TVP to sprawa jest dość skomplikowana, bo oni tam mają cały czas masę sprzętu analogowego, a sygnał zanim dotrze do odbiorczy często przechodzi przez kilka(naście) przetworników A-D i D-A. W wielu studiach są kamery anologowe i cyfrowe miksery, albo też odtwrotnie.
Dlatego niektóre programy wyglądają dobrze, inne źle a generalnie całość gorzej niż TVN czy ostatnio Polsat.
Z moich informacji wynika że sprzęt w TVP jest prawie cały wymieniony na cyfrowy.
Z moich informacji wynika że sprzęt w TVP jest prawie cały wymieniony na cyfrowy.
Nie wiem skąd bierzesz te informacje, ale nie jest to prawdą.
Ja danych o całej telewizji dokładnych nie mam. Za to mam bardzo duże rozeznanie w TAI bo siedziałem tak jakiś czasi i jak na razie to toną w analogu.
Cały czas jest masa betacamów. Kamkordery, zestawy montażowe, archiwizacja, wszystko na Betacam. Studio Panoramy było analogowe (kamery i mikser) jeszcze przed nową scenografią, teraz to nie wiem, bo się nie interesowałem, możliwe, że kamery na cyfrowe zmienili, ale czy nowy mikser kupili tak jak do studia Wiadomości?
Na pewno Kurier jest jeszcze cały analogowy (kamery, mikser, emisja za to jest cyfrowa, ale przechodzi przez analogowy mikser).
No i oddziały, które siedzą w analogu po pachy (kamkordery, montaże, wozy łączowe).
Kupili faktycznie ostatnio ostatnio trochę XDCamów, ale to kropla w morzu.
Na pewno redakcja sportowa została zupełnie "zcyfryzowana". Dostali XDCAMy i cały zintegrowany system cyfrowy, który jest w telewizji systemem pilotażowym. Następna w kolejce jest właśnie TAI, ale kiedy sie na to zdecydują to niewiadomo.
Tak więc możliwe, że emisja gdzie się da to już idzie z DigiBety, że miejscami sygnał idzie światłowodem czy przez SDI zamiast compositem, ale generalnie do pełnej cyfryzacji takiej jak TVN to im jeszcze bardzo daleko.
EDIT:
dogrzebałem się do danych sprzed zakupu XDCAMów (czyli końcówka roku 2005):
TVP posiadała 385 kamkorderów z czego DVCPRO było 72 a DVCAM 61. Reszta, czyli 252 sztuk, to były kamkordery Betacam. Oprócz tego w sumie posiadali 602 magnetowidy z czego 80 szut to decki DVCPRO, 70 sztuk do DVCAM a 340 Betacam. Reszta to Digibeta i różne stare (np. U-matic).
Oczywiście są do dane sprzed ponad roku, ale zapewniam, że do dnia dzisiejszego nie wymienili całego sprzętu.
informacje mam bezpośrednio z działu technicznego. Wszystkie nowe studia są cyfrowe. Sygnał do Cyfry + idzie światłowodem natomiast do N-ki nie bo podobno nie chcieli. N-ka zbiera sygnał TVP z rozsiewu czyli zapewne z Astry więc też powinien być dobry sygnał, za to jest problem z dźwiękiem w DD bo na rozsiew nie ma ścieżki DD tylko zwykła dlatego wszystkie transmisje z TVP w DD5.1 są tylko na Cyfrze, ma się to niedługo zmienić.
Ok, wszysktie nowe zakupy są już cyfrowe, oczywiście, zresztą analogowy sprzęt już teraz jest nawet trudny do kupienia.
Ale cały czas w TVP jest masa sprzętu analogowego.
Co z tego, że sygnał idzie do Cyfry cyfrowo, jeżeli wcześniej kilka razy jest przerabiany (chociażby większośc programów robionych ośrodkach)? W tym cały problem. Wystarczy popatrzeć na takie "M jak Miłość" czy "Klan" właśnie na Cyfrze+ albo na DVB-T. Od razu widać, że ten obraz gdzieś został dotknięty analogiem. Pewnie te programy przegrywa się na bete do emisji. Dlaczego nie idzie z DigiBeta? Tego trzeba by się dowiedzieć od ludzi z Woro, bo ja siedziałem tylko na Powstańców
Tak samo zapowiedzi nowych programów (teraz właśnie idzie zapowiedź programu "Ring", bo włączyłem), od razu widać, że to z Bety leci.
N-ka zbiera z Astry jeżeli TVP udostępniło im możliwość dekodowanie sygnału (który jest przecież zakodowany). Jeżeli nie to mogę sobie zbierać z DVB-T albo z analogu.
A co do DD to w 5.1 jeszcze idzie przez DVB-T.
A swoją drogą z działu technicznego to znaczy dokładnie skąd: z ośrodka emisji, ośrodka techniki telewizyjnej, biura technologii i inwestycji?
Może uda mi się czegoś jeszcze dowiedzieć z TVP. Sygnał N-ka bierze prawie napewno z Astry.
Może uda mi się czegoś jeszcze dowiedzieć z TVP. Sygnał N-ka bierze prawie napewno z Astry.
Uruchomiłem swoje znajomości, żeby dowiedzieć się, czy coś się zmieniło i skontaktowałem się ze znajomym, który pracuje przy "Pytaniu na śniadanie" i "Kocham Kino". Z jego relacji jednoznacznie wynika, że cały czas nośnikiem podstawowym jest Betacam SP.
Może uda mi się czegoś jeszcze dowiedzieć z TVP. Sygnał N-ka bierze prawie napewno z Astry.
Na 99%
Hmm u mnie nie porównania tvp analog- n w nce tvp jest w świetnej jakości (podkreślam że mam świetny odbiór tv analogowej)
Hmm u mnie nie porównania tvp analog- n w nce tvp jest w świetnej jakości (podkreślam że mam świetny odbiór tv analogowej)
u mnie tvp2 na antenie naziemnej jest lepszej jakosci niz w n'ce.
U mnie programy TVP jak i pozostałe w kablówce UPC Warszawa są lepszej jakości niż w n.
Może ktoś wyjaśnić jak to jest możliwe że np oglądając jakiś program na tvn jakość jest beznadziejna - ewidentne przekompresowanie. Np szkło kontaktowe - przy zmianach ujęć obraz się strasznie rozpikselizowuje. To by było zrozumiałe gdyby nie to że za chwile lecą reklamy na których w ogóle nie widać kompresji - jakość super. Czy na czas reklam zwiększany jest bitrate?? Czy reklamodawcy podpisując umową rządają odpowiedniej jakości?
Sober, raczej nie ma takiej możliwości, żeby bitrate zwiększano na czas reklam. Dzisiaj podczas szkła spróbuje zaobserwować ten fenomen, ale mówiąc szczerze nie obserwuje na tvn24 jakiejs strasznej pikselozy raczej. Inna sprawa, że nasi kochani nadawcy tak nas przyzwyczaili do fatalnej jakości, że już się jej po prostu nie zauważa.
@Sober
Nie wiem jak dokładnie działają ich ekodery, ale mam inne podejrzenie.
Reklamy to materiał stały niezmienny który przed puszczeniem można częściowo przygotować, czyli puścić kilka przebiegów obróbki i wynik będzie lepszy nawet z mniejszym bitratem, a do przekazu puścić już gotowca czego nie można zrobić np. przy przekazie na żywo, a nie opłaca się robić dla materiału który nadaje się jednokrotnie.
Trzeba porównać bitrate na reklamach do tego przy zwykłym niepowtarzalnym przekazie i sprawa będzie jasna.
Pozdrawiam
Mam porównanie kanałów SD z nboxa i philipsa DSR 6201/91 ponieważ ostatnio zrezygnowałem z n na rzecz cyfry.
Niestety obraz SD jest dużo gorszy na philipsie niż był na nboxie.
Czy może to wnikać z złego skalera w philipsie DSR 6201/91 ???
Oba tunery miałem podłączone componentem.
Nie wiem jak dokładnie działają ich ekodery, ale mam inne podejrzenie.
Reklamy to materiał stały niezmienny który przed puszczeniem można częściowo przygotować, czyli puścić kilka przebiegów obróbki i wynik będzie lepszy nawet z mniejszym bitratem, a do przekazu puścić już gotowca czego nie można zrobić np. przy przekazie na żywo, a nie opłaca się robić dla materiału który nadaje się jednokrotnie.
Trzeba porównać bitrate na reklamach do tego przy zwykłym niepowtarzalnym przekazie i sprawa będzie jasna.
Nie jestem pewien, ale wydaje mi się że enkodery kompresują na bieżąco niezależnie od sygnału (również filmy itp), tak aby wykorzystać możliwie najlepiej pasmo na transponderze (podzielone na n kanałów).
Jak się zastanowiłem to chyba sam sobie odpowiem na tą zagwostkę - programy ze studia są wybitnie statyczne - zwykle drobne ruchy głową ;-) W takim układzie enkoder przydziela takiemu sygnałowi minimalne pasmo. Może po prostu gdy jest nagle przebitka na materiał spoza studia ten enkoder nie wyrabia ze zmianą strumienia i stąd to rozpikselowanie.
Faktycznie najlepiej by było sprawdzić pasmo jakie tam leci
Jak się zastanowiłem to chyba sam sobie odpowiem na tą zagwostkę - programy ze studia są wybitnie statyczne - zwykle drobne ruchy głową ;-) W takim układzie enkoder przydziela takiemu sygnałowi minimalne pasmo. Może po prostu gdy jest nagle przebitka na materiał spoza studia ten enkoder nie wyrabia ze zmianą strumienia i stąd to rozpikselowanie.
No dokładnie jest tak jak piszesz, wszystko jest kompresowane na żywo, nie ma żadnych wielokrotnych przebiegów, bo encoder musi na raz kompresować kilka kanałów, więc i tak taki przebieg nic by mu nie dał. Każdy kanał ma przydzielone pewne "pasmo" w którym encoder musi się trzymać, ale możliwe (a nawet konieczne) jest dostosowywanie pasma w czasie rzeczywistym z zależności od kompresowalności strumienia.
TVN24 ma średnio 2.6 mbps ale waha się od 1.9 do 3.7 mbps. Wyższy bitrate jest używany zarówno przy reklamach jak i dynamiczniejszych reportażach. I faktycznie jak się obserwuje bitrate i obraz to widać, że przy przejściach ze spokojnych z dynamiczne sceny jest chwila pikselozy (niższy bitrate) a potem bitrate jest podwyższany i jest dobrze.
Dzięki za info!
Swoją drogą w takim układzie to chyba mimo wszystko lepszym rozwiązaniem byłby stały przydział pasma na kanał i kodowanie wieloprzebiegowe... co z tego że enkoder przydziela większe pasmo w bardziej wymagających fragmentach skoro się z tym nie wyrabia i mamy pikselozę :/
a tak się własnie zastanawiałem czy to mój tuner , czy to Cyfra , czy telewizor płatają mi psikusa Dobrze , że zajrzałem do tematu. Teraz jest juz wszystko jasne ...
Moim skromnym zdaniem w ramach podsumowania, jakość programów TVP w N-Ce jest do miejsca gdzie plecy kończą swą szlachetną nazwę . Najgorsza jest jakość TVP3, nawet do tej mało szlachetnej części ciała bym jej nie porównał.
Swoją drogą w takim układzie to chyba mimo wszystko lepszym rozwiązaniem byłby stały przydział pasma na kanał i kodowanie wieloprzebiegowe... co z tego że enkoder przydziela większe pasmo w bardziej wymagających fragmentach skoro się z tym nie wyrabia i mamy pikselozę :/
Wszystko fajnie, tylko że mówimy tutaj o transmisji na żywo, gdzie po prostu nie da się zrealizować kodowania wieloprzebiegowego. Bo niby jak? Opóźnić transmisję o kilkanaście sekund? To by było nie do zaakceptowania przez nadawców. Jeden przebieg musi wystarczyć i enkodery są przystosowane do takiej pracy.
A konieczność kodowania w jednym przebiegu wyklucza także utrzymywanie stałego bitrate'u. Enkoder, pracując z wyprzedzeniem ledwie kilku klatek, nigdy nie wie, co przyjdzie mu kompresować za chwilę i czy nie lepiej by było zachować dla tego więcej bitów. Przekroczenie przydzielonego limitu Mbps, szczególnie w transmisji satelitarnej, nie wchodzi absolutnie w grę, bo zapewne skończyłoby się przerwaniem połączenia. Dlatego stara się każdą spokojną klatkę upakować tak ciasno, jak pozwala mu zadany średni bitrate, żeby mieć pole manewru, gdyby na ekranie miało sie zrobić gorąco.
To niech zwiększą bitrate i po problemie. Chociaż z tego co wiem to Cyfra bierze kanały TVP bezpośrednio od nich światłowodem a nie z Astry. Tak więc to wina TVP czy dostawcy sygnału , w tym przypadku Cyfry ? Chyba zależy to od tego czy sygnał dla Cyfry jest pobierany zza encodera czy sprzed Co by nie pisać jakość jest do d.u.p.y i koniec
Jeśli używają światłowodu to zapewne po to, żeby mieć czysty, nieskompresowany sygnał SDI (w takim bitrate wideo dla np. najpopularniejszego profesjonalnego formatu transmisji PAL YCbCr 4:2:2 to drobne 166 Mbit/s ^^ ). Natomiast z tego, co przeczytałem w tym wątku o używanym przez TVP sprzęcie, wnioskuję, że w tym przypadku mamy do czynienia przede wszystkim z podstawowym prawem kompresji wideo: shit in, shit out
270 Mb/s.
Pisałem o samym bitracie wideo.
720 * 576 pikseli * 20 bitów koloru na piksel (przy zastosowaniu subsamplingu 4:2:2) * 25 klatek na sekundę = 207 360 000 bps, czyli około 207 Mbps
270 Mbps to maksymalna przepustowość w jednym ze standardów SDI.
Edit: A jednak popełniłem błąd. Zapomniałem, że SDI ma 10-bitową rozdzielczość wideo ^^" Powyższe wyliczenie jest teraz poprawne dla samego obrazu, czyli tego, co będzie wyświetlone ze strumienia SDI.
Twoje obliczenia są słuszne ale jedynie dla strumienia wideo saute, w strumieniu SDI jest cała masa dodatkowych rzeczy (ancilliary data bądź też dźwięk, dane korekcyjne, pakiety synchronizacji, sygnały wygaszania i rozpoczęcia linii etc.). Należy wyjść raczej od drugiej strony: Próbkowanie luminancji przy 13,5 MHz i sygnałów różnicowych chrominancji przy 6,75 MHz. Daje to 27 MHz przy 10 bitach rozdzielczości. Co daje właśnie 270 Mb/s.
A maksymalna przepływność dla standardu SDI (SMPTE 259M) to 360 Mb/s dla sygnałów 16:9 (lekko upraszczając sprawę).